En av rockens mest ikoniske og karismatiske figurer

Alice Cooper
Sentrum Scene, Oslo
Konsert | 24.07.2017

Alice Cooper er fortsatt en severdig figur på scenen, og gjorde en solid innsats på Sentrum Scene mandag – etter litt startvansker.

Da Alice Cooper dukket opp på 60-tallet hadde musikkverden aldri sett liknende. Bandets teatralske og morbide tilnærming til både musikk og sceneshow var helt unik, og de banet dermed vei for en rekke artister som har fulgt i samme spor, blant dem andre skrekk-rockere som Slipknot, Marilyn Manson og Rob Zombie. Da bandet valgte å splittes på 70-tallet videreførte vokalist Vincent Furnier bandnavnet som soloartist og har holdt det gående nærmest uten stopp helt til nå.

LES OGSÅ: Alice Cooper klar med sitt første nye album siden 2011.

Med batongen i hånda inntok 69-åringen storslagent Sentrum Scene som en splittergal ringleder og dirigerer både publikum og backingband gjennom slagere som Brutal Planet, No More Mr. Nice Guy, Under My Wheels og Lost In America før han erstatter batongen med lærpisk og strengt geleider dem videre gjennom spor som Pain og Billion Dollar Babies.

Her er det lite rom for verken puste- og prate-pauser, og låtene går slag i slag.

Anmeldelsen fortsetter under videoen.

Så langt i settet er det ikke så altfor mye som minner om det vaudeville- og horror-inspirerte sceneshowet han opp gjennom årene har blitt lovprist for, forutenom de diverse nevnte våpen-rekvisittene. Konserten oppleves som i overkant tam og litt for poprock-glam til å være selveste sjokkrockeren Alice Cooper i egen høye person. Stadig forsvinner fokuset fra hovedpersonen selv, og øynene driver heller bort på musikerne hans.

Flere ganger stjeler de den fulle oppmerksomheten, som for eksempel under Woman Of Mass Distraction og Halo Of Flies, hvor Cooper under sistnevnte spor tar seg en lengre pause bak teppet.

Blodig lege-antrekk

Når han til slutt returnerer til scenen med låta Feed My Frankenstein, er det ikledd et blodig lege-antrekk og til full applaus. Endelig, – endelig, er Alice Cooper sitt beryktede sceneshow i gang. Det lot virkelig vente på seg, men det kom til slutt.

Midtveis i låta blir han festet til en oppreist båre og omfanget i røyk og små eksplosjoner før et tre meter høyt Frankensteins monster kommer vinglende ut til alles store begeistring.

LES OGSÅ: Punk- og aktivistgruppa tar publikum med i fengsel.

Under det påfølgende lille nekrofili-nummeret Cold Ethyl hiver han rundt seg en lifesize-dukke på brutalt vis, hvilket tilsynelatende vekkes til live når Alice trekker frem kveldens sterkeste spor, Only Women Bleed. Den sørgmodige låta om vold i hjemmet som har blitt tolket av blant andre Ike & Tina Turner, Etta James og Guns N’ Roses, lot relativt lite være igjen til fantasien.

Anmeldelsen fortsetter under videoen.

En annen publikumsfavoritt denne kvelden må selvfølgelig også sies å være medleyen Ballad Of Dwight Fry / Killer / I Love The Dead. Her følger man Alice fra han blir erklært gal og lagt i tvangstrøye, til han til slutt må bøte med hodet i giljotinen.

En morbid og teatralsk reise, og akkurat det man forventer å se når man opplever gudfaren av sjokkrock i levende live.

Velfortjent feiring

Det blir heller ikke dårlig stemning når I’m Eighteen og School’s Out avslutningsvis maner opp til allsang og Sentrum Scene fylles med såpebobler, konfettiregn og fargerike ballonger. En klar kontrast til resten av kveldens heller dystre estetikk, men også en velfortjent og leken feiring av Furniers over 50 år som Alice Cooper – en av de mest ikoniske og karismatiske figurene innen rocken.

Alice Cooper Setlist Sentrum Scene, Oslo, Norway 2017, Spend the Night with Alice Cooper

LES OGSÅ: Linkin Park tilbake på albumlistene.