Unektelig spektakulært

Karpe rundet av Øyafestivalen 2019 med et smell.

På Øyafestivalens siste og mest gjørmete dag er det duket for at Karpe skal avslutte det hele. Noe som viser seg å bli et av sommerens store høydepunkter.

Karpe
Amfiet, Øyafestivalen
Konsert | 10.08.2019

Det er mye jeg kan si om Karpe. De er uten tvil den mest innflytelsesrike og viktige gruppen i Norge akkurat nå. Ikke bare innenfor hiphop, men innenfor hele det norske musikklandskapet. En tittel de allerede har holdt i en årrekke og mesterfullt beholder ved å stadig være nyskapende og aktuelle. De har aldri gitt ut så mye som et dårlig album, og du må grave laaaangt tilbake i deres diskografi for å finne så mye som et svakt vers.

Likevel har jeg aldri ansett meg selv for å være en Karpe fan.

Karpe betyr så mye for så utrolig mange og musikken deres har gjennom årene vist seg å ha kraften til å forene store deler av det norske folk. De tar opp viktige og vonde temaer på en nyansert og moden måte, og gjør det hele innenfor rammene av popmusikk, uten å virke for belærende. Av disse årsakene har jeg alltid funnet gruppens kulturelle slagkraft langt mer interessant enn deres musikalske. Ord jeg nå ser ut til å måtte spise etter det jeg var vitne til på Øya lørdag kveld.

Velsmurt

Det er ingen overraskelse at showet leverer på alle aspekter. Det er tross alt få her til lands som har like gode erfaring med å sette opp spektakulære live-opptredener. Sceneshowet er bunnsolid, fra grafikken som vises på skjermen til SAS-flytrappen som benyttes hyppig og får det hele til å føles enda mer storslått. Chirag og Magdi har tydelig øvd og planlagt dette lenge. Men selv om det hele føles veldig profesjonelt og innøvd, leveres hvert bidige vers med en genuin innlevelse og tilstedeværelse.

Til og med det 30 minutter lange ekstranummeret starter på minuttet 22:29, slik at de akkurat får avsluttet uten å forstyrre nattesøvnen til naboene på Tøyen. Dette er å forvente av Karpe i 2019. Et show av slike dimensjoner er avhengig av å være planlagt til punkt og prikke.

Noe som gjør at det kjennes enda sterkere når Magdi tar til mikrofonen før de spiller Lett å være rebell i kjellerleiligheten din, for en veldig ektefølt kommentar om moskéskytingen som fant sted i Bærum noen timer tidligere.

Hele konserten er såpass spekkfull av øyeblikk som dette at det kan være vanskelig å trekke frem alle. Som når himmelen åpner seg og regnet høljer ned i det de setter i gang Spis din syvende sans. Eller når tusener av mennesker i publikum bruker telefonen til å lyse opp gjenbruksglassene som lykter. Eller når lyset skrus på under det avsluttende nummeret for å avsløre at Emilie Nicolas ligger klar på et hevet platå for å bistå Karpe på Dodi i en hoodie.

Flere ganger føler jeg at jeg har noe smart å notere ned, men blir nødt til å legge bort notatblokka for å heller være vitne til det som skjer på scenen.

Magdi på flytur

Senere i konserten, under den obligatoriske Arif & Unge Ferrari-gjestopptredenen, kommer det som kan beskrives som konsertens eneste flause. Et stort oppblåsbart fly kastes ut til publikum i håp om at det bæres gjennom Tøyenparken. Dessverre kommer ikke flyet mye lengre enn første rad. I et nobelt forsøk på å redde stuntet, hopper Magdi i stedet opp på flyet og blir holdenes fast for harde livet mens resten av gutta står lattermildt og klør seg i hodet. Heldigvis føles hele seansen mer sjarmerende enn noe annet.

Mesteparten av materialet består av låter fra Heisann Montebello og SAS PLUSS / SAS PUSSY. Sistnevnte kom i form at et enkelt spor på rett under 30 minutter tidligere i år. Fremdeles har ikke publikum det minste problem med å synge med på hvert eneste ord på hver eneste låt. Noe som virkelig bidrar til å sette perspektiv på hvor dedikerte fans Karpe har opparbeidet seg her til lands.

Det er kjedelig å heie på de som vinner. Det er også kjedelig å lovprise Karpe. Ikke fordi de ikke fortjener det, for det gjør de for all del, men mer fordi det er vanskelig å komme på noe som ikke allerede har blitt sagt. Fremdeles er det ingenting annet å gjøre enn å nok en gang ta av seg hatten for Karpe. De overrasket igjen og leverte utvilsomt en av Øyas aller sterkeste konserter.