Anmeldelse av filmen «Holiday»:

Ubehag i syden

Victoria Carmen Sonne spiller rollen som Sascha i filmen «Holiday».

«Holiday» er en film som kommer til å vekke reaksjoner. Det er en ubehagelig film. Og samtidig en dypt fascinerende en.

Isabella Eklöf
«Holiday»
Film | 12.04.2019

Sascha er en ung og vakker pike. Hun tilbringer tiden sin på den tyrkiske rivieraen sammen med sin gangsterkjæreste og hans forretningspartnere. Dagene er fulle av sol, alkohol og moro. Vold ligger alltid og lurer i bakgrunnen.

«Holiday» er en film hvor ubehaget er å finne i nesten hver eneste scene. Regissør Isabella Eklöf utnytter kraften ved å la scenene spille ut til det ytterste. Tablå-aktig i stil blir de fleste scener utspilt med få skudd. Det skaper en utrolig intens atmosfære. Selv om det på overflaten ikke skjer noe spesielt, er følelsen av at noe jævlig kommer til å skje alltid underliggende.

Med unntak av noen eksplosive scener som kommer til å vekke reaksjoner og debatter, er det en ganske rolig film. Det blir igjen underbygget av hvordan den er filmet. Når filmen ikke kutter, lar den oss aldri trekke pusten. Filmen er et prakteksempel på at det ikke trenger å skje mye for å skape utålelig spenning. Jeg blir nærmest andpusten i forventning av noe som ikke alltid skjer.

En film du sent vil glemme

En av de første scenene i filmen setter temperaturen for hvordan dette vil fungere i filmen. Det er bare en bilscene, og Sascha som forteller at hun har gjort noe dumt til han som kjører bilen. Det er så lite som skjer, men følelsen av at nå blir Sascha banket opp eller drept snart blir større og større jo lenger vi blir tvunget til å se på dette utfolde seg.

Det er noe herlig med en film som utfordrer deg på den måten. Det er enkelt å bli lettere apatisk til handlingen i filmer nå til dags. Færre filmer setter vedvarende spor i deg. Men «Holiday» er en film du sent vil glemme. Den viker ikke i det den vil fortelle eller vise, og den gjør det på en måte som gjør det hele nesten for virkelig. Det kan være vanskelig for noen siden det er et ubehag som ikke alltid er lett å peke på hvor kommer fra. Det er innebygd i filmen og scenen du ser på, men det som skjer kan bare være to stykker som snakker sammen, eller noen som ser på noen andre snakke.

Isabella Eklöf har laget en film som er klinisk og utforskende. Det er lett å trekke paralleller til filmskapere som Michael Haneke og Gaspar Noé. Kamera er kanskje ikke like kinetisk som det Noé har, men den kompromissløse holdningen til hva som blir vist og hvordan fremstille noe ubehagelig, er lik. Den konfronterer oss og får oss til å ta stilling til det som skjer, istedenfor å gjemme seg bak det faktumet at man ser på film.

Når den tvinger oss til å iaktta uten å klippe, blir det hele mer virkelig og mindre fetisjisert.

Filmer jeg får umiddelbare assosiasjoner til er nyere greske filmer, som «Suntan» og «Chevalier». Noe av det ligger nok i «Holiday» sin solfylte plassering. Det er også en likhet i hvordan filmen utforsker komplisert seksualdynamikk, rollene vi har i samfunnet og forventningene deretter, maskulinitet, feminitet og alt det innebærer. Uhyre interessant, og gjort på en måte som ikke ofte ses i skandinavisk film.

Imponerende skuespillerprestasjoner

Victoria Carmen Sonne gjør det helt fabelaktig i rollen som Sascha. Filmen bæres på hennes skuldre. Det er mye komplekse følelser og dynamikk som ligger og bobler under overflaten som hun får frem med glans. Det at filmen er såpass tablå-aktig i stil gjør det hele mer imponerende. Det er en utrolig krevende rolle, og hun må gjennom mye, men det er i de stille øyeblikkene hvor hun virkelig briljerer. Mye av filmen hadde det nok vært vanskeligere å kjøpe om ikke Sonne hadde vært så sabla god i å formidle det hun trenger å formidle.

Når det er sagt, må det påpekes at hele rollebesetningen gjør en god jobb. Mye av ubehaget som er å finne i «Holiday» kommer nettopp fordi alle er så gode. Mye får lov å ligge i bakgrunnen, og dermed blir det enda mer påtrengende.

Er «Holiday» nok en film som viser at Norge ligger på bunnen av interessante filmer Skandinavia? Den har en brodd og en fandenivoldskhet som er nærmest ikke-eksisterende her til lands. Danmark og Sverige leverer på et helt annet nivå.

Filmen er en regidebut, i tillegg. Og for en debut! Hva Isabella Eklöf gjør fremover blir uhyre spennende å følge med på.

HolidayFoto:Mer Filmdistribusjon
En anspent aften. Scene fra «Holiday».