Anmeldelse av nytt bob hund-album:

0-100
Album | 10.05.2019
Adrian Recordings

bob hund har siden debuten på 90-tallet markert seg som en enormt spennende artist. De leverer energiske og uforutsigbare sceneshow, og disker opp med tragikomiske og egenartede låter.

I Norden har de markert seg som ukronede konger av indierocken, men veteranene er ikke redde for å hente inspirasjon fra punk, jazz og progrock.

Går virkelig fra 0 til 100

Albumet starter sterkt med tittelsporet 0-100, hvor en punkete gitar leder an som en fantastisk kontrast til den lekne plystringen og koringen. Både teksten og melodien er i kjent bob hund-stil: lekent, uforutsigbart, tragikomisk og energisk. Låta sørger for at man alltid lytter i spenning og følger forventningsfullt med. Plutselig endrer uttrykket seg fullstendig, sånn sett beskriver låta seg selv godt.

At nettopp albumet heter 0-100 er også ganske passende, det er energisk og uventet, med mange topper og bunner. bob hund beviser at de fremdeles er historiefortellere av de sjeldne, og at de har en helt vill formidlingsevne.

Albumet er sprekkfullt av gode låter som får vist frem noe av bredden til bob hund som musikere. Vi får snust på noe blues-aktig, jazz-tendenser, progrock-innslag og generelt mye eksperimentering. Høydepunktene står i kø, blant annet stikker Impopulärmusik seg frem som en spennende og litt sær låt med flere lekne og uventede elementer som er en fryd å høre på.

Siden kommer Så Glad 1 Gång som en energisk danselåt som gir meg mest lyst til å være i en løpemontasje. Med en melodi som er så oppstemt er kontrasten til den tragikomiske teksten ekstra virkningsfull, og helt i tråd med klassisk bob hund.

Mamma, din jord må også nevnes som et deilig avbrekk med en småskitten westernatmosfære, og en deilig basslinje som legger til et ekstra lag med teksturer. Det perfekte nummeret å avslutte en konsert med må for øvrig være Om du gillar oss, her er det potensial for både allsang, dansing og enorme mengder energi. Den lystige synthen og varme vokalen passer perfekt til en gyllen solnedgang.

Energisk og lekent

At bob hund inkluderer publikum i produksjonen av denne platen er en genistrek. Koring og klapping er det konsertgåere som står for, og det skaper en energi som er til å ta og føle på. Singelen Vi är såå lyckliga som bara olyckliga människor kan bli tar overraskende lite plass på platen, men utfyller heller de andre låtene og blir en del av helheten.

Albumet er godt gjennomtenkt og velutformet, og det er tydelig at gjengen i bob hund har fått god trening i å velge det beste av det beste. De har perfeksjonert kunsten å opprettholde en hårfin balanse mellom det velkjente som fansen deres vil ha, og noe nytt og litt sært som heller beriker lydbildet deres. De viser virkelig frem en enorm bredde i albumet, og leker med flere forskjellige uttrykk, selv om de helt klart kler et høyt energinivå best.

0-100 er et tidløst album som både kunne vært soundtracket til en nittitallsfilm, og en fersk radiofavoritt.