Rammstein med første album på ti år:

Tar all elendighet fra verdenssamfunnet og tilsetter det tysk, militant industrialisme

Rammstein består av Richard Z. Kruspe, Oliver «Ollie» Riedel, Christoph «Doom» Schneider, Till Lindemann, Paul H. Landers og Christian «Flake» Lorenz.

De norgesaktuelle metalkjempene i Rammstein er tilbake med brask og bram.

Rammstein
Rammstein
Album | 17.05.2019
Universal Music

Det har gått ti lange år siden Rammstein sist ga ut et album. I min verden er det så lenge at Liebe Ist Für Alle Da tilhører en annen tid.

I dag har Europa beveget seg stadig lenger ned i toalettet enn kontinentet hadde for ti år siden. Den stigende utbredelsen av nynazisme, frihetskjempere med brennende hellige bøker i hendene og en verdipolitikk som for lengst er kjørt totalt av sporet har presentert seg som et overflødighetshorn for Rammstein, som lever av den slags elendighet.

LES OGSÅ: Rammstein til Norge.

Og på albumet, som refereres til som Das Neue Album gjør Rammstein nettopp dette:

De tar all forferdelighet fra verdenssamfunnet og tilsetter det en form for tysk, militant industrialisme.

Militant uttrykk

Det jødiske samfunn ble for få uker siden forferdet over den såkalte trivialiseringen av holocaust i videoen til singelen Deutschland, som underlagt maniske synther åpner albumet og presenterer den forestående forestillingen.

Deutschland og Radio beveger seg fullstendig etter formelen som stadig ikke er blitt kjedelig og banker inn Rammsteins talent for å skrive fengende poplåter. Men når symfoniske Zeig Dich åpner seg, beveger Rammstein seg gradvis tilbake gjennom katalogen sin, som setter seg solid på albumets uttrykk.

Fra Zeig Dich og over til Ausländer møtes den symfoniske energieksplosjonen fra Mutter med den mekaniske industrialismen fra Hezeleid og Sehnsucht, som ikke bare understreker Rammsteins militante uttrykk, men samtidig fremhever Ausländer som et fiendtlig nikk til fremmedfrykten.

Selv om vi i dag kjenner Rammstein litt bedre enn vi gjorde for 20 år siden, lykkes de tyske industrialmestrene stadig med å provosere ved å trekke sivilisasjonens vederstyggeligheter inn i en rekke komposisjoner som treffer deg rett i ansiktet.

Kjenner sin plass i kulturen

På det nye albumet møtes jeg av et band som kjenner sin plass i metalkulturen bedre enn noensinne før. Rammstein holder seg til det som fungerer, og bandet gjør det på et nivå som ikke har vært så høyt siden Reise, Reise.

Samtidig unngås de utvannede klisjéene, som var å finne på Sex, og den åpenbare søken etter originalitet er dessuten med på å gjøre låter som Puppe og Tattoo mer interessante.

LES OGSÅ: Guns N’ Roses saksøker bryggeri.

Rammsteins nye album er kulminasjonen av ti år, som har vært ventetiden verdt. Albumet vitner om et band som er langt ifra ferdige, og gjennom 11 låter trekkes det beste av det som var med på å gi bandet et gjennombrudd for tyve år siden frem.

Det er tysk industrialisme effektivisert til år 2019, men det er stadig like skittent som et kullkraftverk.