Selvsikre festgarantister

Findings Festival 2019: Broiler på scenen.

Det gikk litt tregt for seg på Findings' første dag, men så kom heldigvis Broiler på scenen.

Broiler
Magenta, Findings Festival
Konsert | 16.08.2019

Mye har skjedd siden DJ-duoen Broiler, bestående av Mikkel Christiansen og Simen Auke, satt og lagde musikk på gutterommet. Nå kan de sole seg i glansen av hundretalls millioner streams og flere hits, samt store konserter i inn- og utland. Så da kveldens opprinnelige avslutningsartist Lil Uzi Vert måtte avlyse tidligere denne uken var ikke drammensgutta vanskelige å be.

Duoens opptreden på Magenta, den største av festivalens to scener var kveldens siste, men desidert mest stemningsfulle.

I en tåke av røyk kommer de to guttene løpende ut på scenen og hopper opp på DJ-bordet. Money hamrer over høyttalerne og tunge beats dunker foran alle festivaldeltakerne med høyrehånden i været og ølglasset i det andre. Allerede inn i førstelåten smelles det av med et stort brak, et passe bra fyrverkeri og et lysshow enhver person kan få epileptisk anfall av. Stemningen stiger inne på Bislett stadion noe så til de grader at jeg får følelsen av at det faktisk er nå den virkelige festen starter. Alt som skjedde tidligere på kvelden var bare en del av oppvarmingen.

Gir virkelig alt

Konserten mangler derimot oppbygging, Broiler gir alt fra første stund, noe som ikke er negativt i denne settingen. Tvert imot. Det blir mer enn godt mottatt av publikummet som det virker som det har kviknet ganske godt til for nå. Selv om mange av låtene glir inn i hverandre og blir et eneste stort EDM-søl, så funker det bra. Settet er hovedsakelig mikset med egenprodusert materiale og remixer av kjente utenlandske låter foruten folkekjære Karpes Krølla 50’lapp y’all som spilles av i løpet av showet.

Litt ironisk er det dog at et av showets desidert beste øyeblikk oppstår når duoen velger å hedre avdøde Avicii og Without You, til alles glede. Videre høydepunkter er også Shots-remixen av Imagine Dragons, med sine 246 millioner spillinger på Spotify, som lager god stemning inne på stadion-området og sørger for en god felles øredøvende allsang.

Denne fortsetter med låten Wild Eyes når to sølvkledde iRobots-lignende personer entrer scenen med maskiner de stadig skyter røyk ut av gjennom hele konserten.

Foruten de fem danserne på scenen er det også svært intens dansing fra Mikkel oppå bordet som ivrig roper på publikum og klarer å holde på deres fulle oppmerksomhet fra start til slutt. På tampen av settet fikk vi servert en av de eldre låtene deres Vannski, en låt som fremdeles ligger friskt i minnet til de fleste, for også her får de alle i publikum til å synge med.

Avsluttet med et smell

«Er det noen som vet hvordan man skal feste, er det fuckings Oslo!», roper duoen i det klubb-bangeren Do It avslutter settet. Ingen av fredagens Findings-artister kunne måle seg med Broilers hyperstemning. Dog en liten dose mer av pyro, konfetti og fyrverkeri hadde derimot ikke skadet. Men et stort fyrverkeri på slutten fikk vi heldigvis servert som et punktum for festivalens første dag.

Alt i alt ble vi servert en dundranes god og stemningsfull konsert på ekte Broiler-vis, og jeg aner nok at festfaktoren vil sitte en stund.