Anmeldelse av «Mary Queen of Scots»:

Rett og slett mektig

Saoirse Ronan spiller Maria Stuart i «Mary Queen of Scots».

Det er lite som gjør meg lykkeligere enn en historietime med flagrende volanger, vakker bakgrunnsmusikk og kvinner i rustning.

Josie Rourke
Mary Queen of Scots
Film | 03.05.2019

«Mary Queen of Scots» er et historisk kostymedrama om kvinnens konkurranseinstinkt og mannens brennende sjalusi. Med et fantastisk lydbilde og fabelaktive skuespillerprestasjoner er filmen en knallsterk debut for regissør Josie Rourke.

Etter å ha blitt giftet bort til Frankrikes kronprins som 16-åring, returnerer Maria Stuart (Saoirse Ronan) til Skottland etter tre år. Som enke og med et ønske om å sitte på tronen søker hun husly hos halvbroren Jakob, Jarl av Moray (James McArdle).

Storbritannia er splittet, og Maria higer etter å samle hele kongeriket som dets rettmessige dronning. Hun er katolikk, tronarving til Skottland, og fangende vakker. Samtidig er hun en trussel mot sin kusine og Englands daværende protestantiske monark, Dronning Elizabeth I (Margot Robbie).

I løpet de neste tiårene skal de to dronningene forsøke både å jobbe sammen og sabotere for hverandre. Enten med bakgrunn i sjalusi, søskenkjærlighet eller et korrupt, mannsdominert råd.

«House of Cards» for 500 år siden

Utrolig nok er «Mary Queen of Scots» regissør Josie Rourkes første spillefilm. Man skulle trodd at hun hadde gjort dette før, og det har hun jo nesten.

Før filmkarrieren har Rourke regissert teater. Hun har tidligere blitt nominert til den prestisjetunge utdelingen BAFTA og ble i 2011 kunstnerisk direktør for Donmar Warehous, som første kvinne til å besitte en slik tittel i et av de store teatrene i London.

LES OGSÅ: Dette er månedens strømmeanbefalinger.

Rourke har et øye for detaljer. Hun forsøker å være rettferdig overfor begge dronningene ved å belyse så mange aspekter som mulig. Dessverre blir det litt utfordrende med to sterke karakterer, og skuespillere. Ironisk nok må skuespillerne kjempe om oppmerksomheten, akkurat som dronningene måtte i sin tid.

Manuset er skrevet av Beau Willimon, skaperen av Netflix-serien «House of Cards». Måten han legger frem spillet i politikk overføres godt fra serie til spillefilm. Scener som fort kan bli tørre og langtrukne blir i stedet effektive og engasjerende, uten at man mister det realistiske aspektet.

Kongelig til punkt og prikke

Noe av det vakreste med hele «Mary Queen of Scots» er musikken. Max Ritcher, som står for soundtracket til blant annet seriene «The Leftovers» (2014), «Mi briljante venninne» (2018) og filmen «Shutter Island» (2010), har komponert et nydelig lydbilde som høres minst like adelig ut som resten av filmen. Sangene fyller fortellingen med enda mer sårbarhet, sinne og intensitet. Spesielt stykket A New Generation, hvor hovedmelodien blir ordentlig utbrodert, er majestetisk.

En annen som fortjener ekstra klapp på skulderen er kostymedesigner Alexandra Byrne. Hun er mest kjent for arbeidet sitt på superheltfilmer som «Guardians of the Galaxy» (2014), men hun har også erfaring med en rekke kostymedrama. Byrne var tilfeldigvis designer for den forrige filmen om Dronnign Elizabeth I, «Elizabeth: The Golden Age» (2007).

Hvert antrekk tar pusten fra deg, enten om det er de kongeblå kjolene til Maria eller de hjerteformede parykkene til Elizabeth. Spesielt sistnevntes klær er både det flotteste og mest pompøse man kan forestille seg. Hver kjole er dekket med små diamanter og broderier som er toppet med et hvitmalt fjes og en krage som nesten rår over den krøllete rødtoppen.

Ekte, skeive folk

Filmer om historiske kvinner er i vinden for tiden. Samtidig er filmene bedre på inkludere seksualitet og identitet i langt større grad, slik som i «The Favourite» (2018). Rourke er spesielt god på å understreke at skeive personer alltid har vært til stede i verdenshistorien.

Ved siden av å ha flere essensielle LHBT-karakterer i filmen, oppstår det noen spennende samtaler om identitet. Marias mannlige tjerner innrømmer at han tidvis føler seg mer som en kvinne, enn en mann. Dronning Elizabeth I nevner flere ganger at hun skulle ønske hun var det motsatte kjønn.

LES OGSÅ: «Big Bang Theory»-stjernene skapte TV-historie.

Om ønsket egentlig kommer av å bli respektert på lik linje som menn er opp til egen tolkning; det er uansett bra at et slikt tema har plass i et ellers tradisjonelt kostymedrama.

Det er noe betryggende ved at en film som har nok materiale til å vare langt mer enn to timer likevel tar seg tid til «unødvendige» scener. Selv om armhulene til Ronan alltid er glattbarberte, setter man umåtelig pris på at de også viser at kvinner faktisk har mensen en gang iblant.

«Mary Queen of Scots» er en fantastisk reise gjennom livet til en av Skottlands viktigste kvinner. Sammen med det visuelle og det musikalske blir filmen et historisk kostymedrama av topp kvalitet. I tillegg er den ikke redd for å utfordre sin egen sjanger med mer komplekse karakterer og et større mangfold.

Om «Mary Queen of Scots» er fremtiden, ser jeg nesten frem til potensielle nyinnspillinger av Jane Austens romaner.

Foto:Liam Daniel | Focus Features
Margot Robbie spiller Dronning Elizabeth I i Josie Rourkes «Mary Queen of Scots» fra 2019.