Gjensynsglede med alternativcountry-bautaer

Wilco på USF Verftet scene.

Til tross for en treg start overbeviser alternativcountry-bandet Wilco om at de er kommet tilbake for å bli.

Wilco
USF Verftet, Bergen
Konsert | 07.09.2019

Etter en pause på nesten 2,5 år er Wilco endelig tilbake i turnébussen, med sitt ellevte album rett rundt hjørnet. I løpet av den tiden har grunnleggeren og frontfiguren i bandet Jeff Tweedy gitt ut flere album og skrevet bok, i tillegg til å jobbe med Wilcos kommende utgivelse. Det er tydelig at publikummet som er her i dag er ganske fornøyde med at Tweedy og gjengen er tilbake.

Wilco entrer scenen til jubel fra publikum, og starter konserten med Bright Leaves fra det kommende albumet. På et eller annet vis merker vi i publikum at det er en stund siden de har spilt sammen, Tweedy er ikke like komfortabel som han kunne vært, og vi skal gjennom mange sanger før han snur seg til publikum for å prate. I Am Trying To Break Your Heart og War On War får jubel fra publikum, men den første delen av konserten er ganske tam og ensformig.

På dette tidspunktet ser det ut som at det er den veien hele konserten kommer til å gå, men så snart Hummingbird fyller salen stiger entusiasmen i både publikum og på scenen. Endelig ser det ut som at samtlige koser seg, og bandet får leke seg med et herlig og dynamisk instrumentalparti. Det topper seg nok en gang når den myke og melankolske Via Chicago brått bryter ut i en vanvittig energisk trommesolo, før de uanstrengt går tilbake til det sarte partiet. Wilco kler de eksperimentelle og kaotiske innslagene, og publikum er i ekstase.

Tilbaketrukne og talentfulle

Dagens utgave av Wilco ble til i 2004, og er en gjeng utrolig rutinerte og raffinerte musikere. Endeløse kaotiske instrumentalpartier og spennende soloer til samtlige instrumenter løfter frem hver og en av de, men spesielt karakteristisk er nok harmoniene til Tweedy og den trofaste bassisten John Stirratt. Ingen av de er spesielt utgående eller lager et stort nummer på scenen, og har dermed en tendens til å miste kontakten i publikum i de roligere låtene. Til gjengjeld er den genuine gleden av å endelig være på turné sammen igjen utrolig smittende, spesielt under de mest energiske partiene.

Bull Black Nova er nok et høydepunkt, og hele publikum sto som trollbundet av musikken. Intensiteten øker, og jubelen mellom sangene blir høyere og lengre. Reservations fra det myteomspunnede og kritikerroste albumet Yankee Hotel Foxtrot fra 2002 starter med Tweedy alene på gitar, og publikum holder pusten imens resten av bandet bygger opp lydbildet rundt han.

Et sultent publikum

Hitkavalkaden fortsetter, med unntak av en sang fra debutalbummet som Tweedy innledningsvis forteller publikum spøkende at dette er et godt tidspunkt å gå i baren på. Latteren drønner i rommet. Publikumsfavoritten Jesus Etc. får nesten allsang, og ikke lenge etter takker Tweedy for kvelden.

Publikum nekter å godta at de siste slagerne ikke spilles, og det er lenge siden undertegnede har hørt et publikum uttrykke sin entusiasme så lenge. Etter flere øredøvende minutter inntar Wilco scenen igjen, og runder av med blant annet en historie om kokainstriper i kopimaskinen og den etterlengtede California Stars.

Heldigvis for Wilco fikk de snudd det som kunne blitt en slapp og underveldende konsert, men flere av låtene i den første tredjedelen kunne blitt droppet for å holde energinivået oppe. Å oppleve Wilco live gir albuminnspillingene vi er så godt kjent med et nytt uttrykk, og vi kan ikke annet enn glede oss til at det nye albumet endelig er ute.