Nytt album fra Xiu Xiu:

Nok et freakshow fra veteraner innen sjangeren

Jamie Stewart (til høyre i bildet) startet Xiu Xiu i 2002, og er den eneste som har vært med alle årene. Her med Angela Seo, som er med i den nåværende lineupen.

Musikk er historiefortelling, det er formidling ved hjelp av lyd. Musikk tar for seg hva enn det måtte være: alt som rommer den menneskelige tilværelse. Noen låtskrivere er mer konseptuelle og abstrakte, de vil ikke konformere til vanlige temaer. Andre låtskrivere vil overbevise deg om at det er noe fundamentalt galt med verden, og du burde være i samme krisemaksimerte sinnstilstand som dem. Xiu Xiu er del av de sistnevnte.

Xiu Xiu
Girl With Basket Of Fruit
Album | 08.02.2019
Altin Village & Mine

Xiu Xiu er et amerikansk band som har bedrevet svært avantgarde og støyete form for kunstpop og indierock siden begynnelsen av 2000-tallet. Besetningen har rotert mange ganger, men sanger og frontmann Jamie Stewart og hans personlige beretninger om alt fra selvmord til overgrep og farskomplekser har vært i sentrum hele veien.

Xiu Xiu er et av prosjektene som aldri gir ut det samme albumet to ganger. Deres forrige fullengder Forget var en prestasjon, da det var deres mest fengende album til da, uten å ofre signatur-rarheten en forventer av et Xiu Xiu-album. Girl with a Basket of Fruit er så langt unna det du kan komme. Jamie Stewart og Angela Seo, som er bandets kjerne, er fortsatt med, i tillegg til en lang liste perkusjonister inkludert fenomenale Ches Smith, og bassist Devin Hoff.

Dette er det hardeste, mest ukomfortable og kanskje vanskeligste albumet deres til nå. Det minner litt om 2014s Angel Guts : Red Classroom, men istedenfor å være perverst minimalistisk som det albumet var, så er det utflytende, snirklende komplisert og overkomponert.

Hard, sint, men sorgfull

Du blir kastet rett inn i det. Marerittaktig, forvirrende og hodepine-fremkallende. Tittelkuttet som åpner skiva er som tankestrømninger både i rytmikk og i tekst. Noe som fortsetter inn i den trampende It Comes out as a Joke. Først med Amargi ve Moo får vi et lite pust i bakken, hvor Stewart i kjent stil kontemplerer rundt sin religiøse tro, selvforakt og skyldfølelse over gnikkende strykere. Fortsatt urovekkende merkelig.

Pumkin Attack on Mommy and Daddy høres ut som noe veldig eksperimentell house hvor vokalen kun brukes som tekstur i bakgrunnen. Mary Turner, Mary Turner gir oss en liten bestialsk historielekse om hvordan gravide Mary Turner ble brent på bålet i en av mange lynsjinger av afroamerikanere på 1800-tallet. Teksten er forferdelig, og Stewarts vokal er enda mer fryktinngytende enn vanlig.

Scisssssssors høres ut som kanskje tre forskjellige Xiu Xiu-sanger spilt over hverandre, som markerer klimakset på skiva, før den blir avsluttet av den vakre pianoballaden Normal Love. Girl with a Basket of Fruit er et album du kan høre gjentatte ganger uten å skjønne helt hva du har hørt på. Det er intrigerende uansett, og du blir fristet til å sette det på en gang til.

Tre gjennomgående motiver

Dette er et album med flere konsepter og motiver. Vill, ukonvensjonell perkusjon er definitivt et av dem. En rekke trommelinjer som går inn i hverandre, inn og ut av takt. Dette er et veldig kult album om du bare er ute etter noen rare rytmer og spesielle grooves.

Å rekontekstualisere gamle Xiu Xiu-motiver og Xiu Xiu-samples er også noe som går igjen. Scisssssssors ser ut til å inkorporere en ny tolkning av Sad Redux-O-Grapher, og inne i Amargi ve Moo gjemmer Wig Master seg. De tekstlige motivene ser også ut til å ha fått ny kontekst. De har eskalert med verden rundt seg som er stadig galere og mer forskrudd for hver dag som går.

Det narrative i tekstene er det tredje og vanskeligste motivet. Albumet ser ut til å fortelle en historie om en kvinnelig protagonist som kjemper seg gjennom et helvete av dårlige forhold, tvangstanker og seksuell vold. Bildene er ofte absurde, «She sits on a bicycle and floats in space. She is in love with the Angel of No Taxi Anywhere» fra Girl with a Basket of fruit, og «Dunk dunk! Who is it? Smile donut. For lip liner: Pee pee and ruber tubes. Smile Donut smile and then DON’T» fra Ice Cream Truck er bare noen av favorittene mine.

Som veteraner å regne

Dette var nok et brytegrensende, eksperimentelt og sinnssykt album fra Xiu Xiu. Et band som nærmer seg en like imponerende katalog som Swans og Eintürzende Neubauten, og andre storheter innen sjangeren. Jamie Stewart er en av vår tids mest oversette vokalister. Hans spøkelsesvibrato virker kanskje for noen litt monoton, men den er full av nyanser og endrer seg egentlig fra låt til låt.

Hvis jeg skal trekke frem noe negativt, så vil det være at Girl with a Basket of Fruit er så til grader et freakshow at det grenser til parodi. Låtenes struktur er også ofte litt i overkant ukonvensjonelle, og det hadde vært fint med litt forløsning midt i alt kaoset.

Uansett, dette er et trolig et av de mest unike albumene som vil komme i 2019. Verdt å sjekke ut, om det så bare var for nysgjerrighetens skyld.