Metallica i Trondheim:

En øredøvende hitkavalkade foran 39.000 fans på Granåsen

Metallica fotografert på Granåsen i Trondheim.

Det nye materialet faller i veldig god jord, og viser at bandet fortsatt kan holde koken. Publikum er både gamle fans, sikkert på alder med gutta i Metallica og en kaskade av unge nye fans. James Hetfield og resten av bandet gjør helt tydelig et eller annet riktig.

Metallica
Granåsen, Trondheim
Konsert | 13.07.2019

Metallica har kommet til Trondheim! Det hender man glemmer hvor store Metallica egentlig er, men når man står på Granåsen midt oppe i skauen i Trondheim og ser ut over 39.000 mennesker klare for å se det som kanskje er verdens største metalband, ja da demrer det fort.

Kvelden starter med to oppvarmingsband. Denne gangen har Metallica valgt å ta med seg to skandinaviske band på turné. Første ut er Bokassa, det trondheimsbaserte stonerpunkbandet har fått mye blest i det siste og gode omtaler. De leverer også en knallgod konsert denne kvelden. Det andre bandet er det noe mer etablerte Ghost. Svenskene spiller et solid og underholdende sett før scenen gjøres klar for kveldens hovedatraksjon.

Når Ghost går av scenen er publikumet godt og varmt, til tross for det sure været trønderne har måtte leve med i sommer.

Fornøyelig opplevelse

Når Metallica kommer på scenen etter Ennio Morricones The Ecstacy of Gold blir vi møtt med en øredøvende lydbilde og undertegnede synes med en gang synd på den lokale viltbestanden. Dessverre for de så er det nå ingen vei tilbake.  Det spilles høyt og fort. Første låt ut er Hardwired fra bandets siste utgivelse, og det spares ikke på krutt herfra. The Memory Remains som virkelig får liv i publikum og allsangviljen, og Ride The Lightning fra det nå klassiske albumet med samme navn fyres av i rask suksesjon.

Med unntak av et par hvileskjær, som Harvester of Sorrow, blir kveldens hitkavalkade av gamle og nye låter en fornøyelig opplevelse.

Etter to nye låter til, Here Comes Revenge og Moth Into Flame, begynner det å koke godt. Det nye materialet faller i veldig god jord, og viser at bandet fortsatt kan holde koken. Publikum er både gamle fans, sikkert på alder med gutta i metallica og en kaskade av unge nye fans.

James Hetfield og resten av bandet gjør helt tydelig et eller annet riktig.

Musikken i fokus

Til tross for en enorm scenerigg, halvannen tonn pyro, og et skremmende godt forsøk av bassist Robert Trujillo på å covre The Kids-låta Forelska i Lærer’n, på gebrokkent norsk sammen med gitarist Kirk Hammet, så virker det hele ganske jordnært. Bandet er hele tiden i kontakt med publikum, og musikken havner ikke ut av fokus.

Sistnevnte eskapade, som forøvrig ble meget godt mottatt av publikum, satte ikke stopper for en ganske solid låtliste. Metallica leverer et dynamisk sett, mellom full pinne-thrashmetal, treige, tunge, rockeriff og mer tilbakelente, melodiske partier. De klarer å skape nok dynamikk og liv mellom og innad i låtene slik at det aldri rekker å bli kjedelig.

Før bandet går av scenen for første gang får vi en rekke klassiske låter fra bandets karriere som One og Master of Puppets. Når de har herjet seg gjennom Seek and Destroy er det på tide å forlate scenen…. MEN, sånn som det vanligvis er med store artister og band så må de jo komme tilbake å spille minst tre ekstra låter før man kan sende folk hjem. Spit Out The Bone, Nothing Else Matters, og Enter Sandman Avslutter kveldens underholding. De to siste gigahittene setter omtrent fyr på publikummet i Granåsen. Det følgende fyrverkeriet gjør det ikke bedre.

Metallica leverer slik et profesjonelt band på deres nivå burde. Det er et par musikalske småting her og der. Trommeslager Lars Ulrich har det litt røft på blant annet Seek and Destroy. Likevel tar det ikke vekk fra opplevelsen, og den relativt lange konserten etterlater få mangler. Det er ingenting Metallica forsøkte å gjøre i kveld de ikke får til.