For andre gang i år hadde fansen i hovedstaden gleden av å oppleve en av nåtidens mest spennende hiphop-artister. Denne gangen som headliner på Parkteatret.

Little Simz
Parkteatret, Oslo
Konsert | 04.10.2019

Det er ikke lenge siden vårt forrige møte med den britiske rapperen Little Simz. Hun spilte en knallsterk konsert under den hiphop-sentrerte festivalen Kadetten rett utenfor Oslo tidligere i sommer.

Også da ble hun trukket frem som et av GAFFA-redaksjonens klare høydepunkter da den to dager lange festivalen var over.

Vi befinner oss nå i det siste kvartalet av 2019 og hennes siste album Grey Area sitter fremdeles komfortabelt, høyt oppe på listen blant årets beste utgivelser. Også under denne konserten er det utvilsomt dette albumet som er i fokus. Settet og sceneshowet er også tilsynelatende uforandret fra sist gang, bortsett fra at resultatet denne gangen treffer enda hardere i Parkteatrets omgivelser.

Pusterom og lave skuldre

Hun trapper opp på scenen til den beinharde Boss, mens hun plettfritt rapper versene gjennom en megafon. En gimmick som ikke kunne vært mer representativt for lydbildet hennes. Little Simz er den type artist som nærmest forlanger lytterens oppmerksomhet. Musikken er fylt til randen av bravado, selvsikkerhet, og som vår skribent skrev tidligere i sommer «en attitude du ikke kan kjøpe».

Denne gangen finnes det dog ingen tidsbegrensninger som holder konserten tilbake. I stedet for å måtte pumpe ut alle hitsene i løpet av et tidsrom på 40 minutter har Little Simz denne gangen langt mye mer spillerom. Dette tillater henne å også kunne sette av tid til de mer sårbare og nære øyeblikkene som finnes spredt gjennom diskografien hennes. Resultatet er en perfekt harmoni av råskap og nærhet, samtidig som en fremvisning i spekteret av talenter 25-åringen innehar.

Ettersom konserten fortsetter, fortsetter også overraskelsene å komme en etter en. Et klart høydepunkt er låten God Bless Mary. Låten er en hyllest til hennes tidligere nabo, som bodde vegg i vegg med Simz mens hun utviklet sine ferdigheter som musiker. Mary sendte ikke så mye som en eneste naboklage og ringte aldri til politiet, selv om hun måtte finne seg i musikalske ulyder til alle døgnets tider.

Etter å ha sett hva slag musiker Little Simz har utviklet seg til den dag i dag ønsker jeg også selv offisielt å takke Mary for tålmodigheten hennes.

Høydepunkt etter høydepunkt

Under sporet Venom forklarer Simz at hun nå er i ferd med å rappe fort i en lang periode, men at hun deretter er avhengig av at publikum tar fullstendig av når bassen dropper. Resultatet er det som må ha vært verdens mest hyggelige og omsorgsfulle moshpit. Fra dette øyeblikket og ut er det tydelig at Little Simz har publikum i sin hule hånd.

Hun sørger for at hver bidige dansefot som befinner seg på Parkteatret vrikker på seg under Selfish det ene øyeblikket, for så å følge det opp med en vakker monolog om å elske seg selv det andre.

Før man vet ordet av det er vi over på neste spor, og Little Simz befinner seg midt ute blant publikum og spytter verslinje etter verslinje. Fremdeles skjer kveldens desiderte høydepunkt først etter at hun har forlatt scenen. I det publikum står og roper om et ekstranummer skrus lysene plutselig på for å avsløre Little Simz sittende bak trommesettet på scenen. Det som følger er en plettfri fremføring av Offence og det som definitivt er et av de beste ekstranumrene jeg har vært vitne til.