Anmeldelse av filmen «Goliat»:

Hardtslående thrillerdrama om svenske tilstander

I «Goliat» spiller Sebastian Ljungblad og Cornelia Andersson to ungdommer som søker etter et bedre liv enn det de var født inn i.

Peter Grönlunds thrillerdrama ble kåret til beste nordiske fiksjonsfilm under årets Oslo Pix, og det med god grunn.

Peter Grönlund
Goliat
Film | 28.06.2019

Når faren, Roland (Joakim Sällquist), mottar soningsdato blir det sytten år gamle Kimmies (Sebastian Ljungblad) oppgave å forsørge familien. Moren er ikke i stand til å jobbe, og Kimmie har to yngre søsken som krever en stødig inntekt.

Samtidig som han blir introdusert til farens brutale narkotikaforretning oppstår en mulighet til å forlate hjembyen og starte et nytt liv.

LES OGSÅ: Bill Murray hedres i Roma.

«Goliat» er et sårt familiedrama om arv og miljø. Man velger ikke hvilken familie man er født inn i, og regissør Peter Grönlund forsøker å forklare nettopp hvorfor man ikke klarer å forlate den heller.

Ukjente fjes

Slik som i debutfilmen «Flukten» fra 2016 har Grönlund funnet amatørskuespillere med bakgrunn i miljøet de portretterer. Tross de uerfarne rolleinnehaverne er alle karakterene overbevisende og gjenkjennelige.

Den som imponerer mest er uten tvil Sebastian Ljungblad. Kimmie er en gutt som ikke gjør for mye ut av seg, og som åpenbart er nølende i møte med farens kriminelle nettverk. Han har et spesielt nært forhold til lillesøsteren sin som representere det han må gi slipp på for å leve et ærlig liv i nabobyen. Ljungblad spiller en karakter som klamrer seg til hjertet ditt fra første stund og som sørger for å rive i det under de tøffe situasjonene Kimmie utsettes for.

Pappa Roland er også en spennende karakter som du sitter igjen med blandede følelser for.

Med doplanging på CVen har han en kort lunte og en negativ innstilling til alt som forbindes med staten. I filmen får vi likevel se at han er en allsidig mann som i bunn og grunn vil gi barna sine en god oppvekst. Han reduseres ikke til et rent ondt menneske, men en mann som har blitt slukt av en karriere som var hans siste løsning.

Valgets kval

«Goliat» er plassert i en liten industriby i Sverige. Et velferdsland likt vårt eget, som i utgangspunktet tilbyr befolkningen et sikkerhetsnett av hjelpende hender om situasjonen skulle trenge det. Det Grönlund gjør er å vise de områdene hvor staten ikke strekker til og hvor problemet er for kompleks til å bare hoppe ut av det synkende skipet.

Det rivende dilemmaet om hvilket liv Kimmie skal velge forteller hva det betyr å være et menneske. Hvor du som tilskuer river deg i håret fordi den beste løsningen er så åpenbar og likevel så utenkelig for hovedpersonen.

LES OGSÅ: Kryptiske meldinger fra «Breaking Bad»-stjernene.

«Goliat» er en mektig opplevelse. Det er sjelden jeg sitter med gåsehud og hvite knoker i kinosetet fordi en scene fenger meg så hardt at jeg ikke vet om jeg vil se hvordan den ender.

Filmen er en tankevekker og et viktig bidrag til filmens oppgave som samfunnskommentator.

Foto:Mer Filmdistribusjon
«Goliat» er en film om familie og hva man er villig til å gjøre for å forsvare den.