The Dogs

Hvorfor risikere nederlag når man veit hva som funker? The Dogs sklir videre i samme spor som før, og setter lista høyt for musikkåret 2019.

The Dogs
Before Brutality
Album | 07.01.2019
Drabant Music

Året er ikke skikkelig i gang før The Dogs har sluppet plate. Første mandag i året betyr ny skive fra Norges favorittbikkjer. Vi er kommet til det syvende i rekken fra punkrockerne med Kristopher Schau i spissen. Med raspete og godt innkjørt røst har han med The Dogs vist at det ikke er noe poeng i å spare på kruttet. Da er det bedre å tilsette mer krutt.

Before Brutality sparker godt fra allerede første spor, Let’s Start A Riot. Orgelet er siden sist dratt enda nærmere scenekanten og fletter den massive veggen av trommer, gitar og bass elegant sammen.

The Dogs har for lengst rukket å bli det man kan betegne som folkekjære punk-rockere, og de stod i 2018 for det bestselgende albumet på vinyl i Norge. I motsetning til de fleste andre bestselgere velger allikevel de å tviholde på egen sound. Derfor føles Before Brutality litt som å komme hjem.

I forbindelse med albumslippet har Schau poengtert nettopp dette, med at man heller  får oppsøke progresjon og kunstnerisk utvikling andre steder. Enkelt og greit. Nesten på grensen til en gimmick – akkurat som valget om å slippe skive samme dag hvert år. På samme tid er det jo gledelig med noen faste holdepunkter i en verden man føler sakte, men sikkert blir mer og mer uforutsigbar.

Overgår egen råskap

Innholdet har, fra den bunnløse sorgen i forrige album, beveget seg et skritt mot det virkelig hissige. Låter som No Pleasant Surprise er såpass påtrengende aggressive at du føler deg klar for å slåss mot murvegger – og vinne. At The Dogs er enda mer hissige er smånifst. Om man tar seg tid til en gjennomgang av oslobandets katalog vil man kvikt høre at det aldri har vært mangel på hissighet.

På samme tid har Schau & co. heller ikke hatt problemet med å overgå egen brutalitet og råskap på konserter. Frykten denne gang må være at det rett og slett blir for hissig når The Dogs legger ut på promoturné.

Before Brutality viser at første mandag i nyåret fremdeles kan betegnes som merkedag for alle med sult etter lokaldyrka punk-rock som glefser etter deg. Det er ikke nyskapende eller innehar særlig kunstnerisk utvikling, om man skal bruke Schaus egne ord – men det er så hardt, rått og samtidig så morsomt at du allerede nå har unnskyldning for å dra på en The Dogs-konsert  i 2019. Eller kanskje to.