Twenty One Pilots i Telenor Arena:

Gir en voksen mann lyst til å hyle som en tenåring

Twenty One Pilots på scenen i Telenor Arena.

Plutselig står vokalisten på en påle midt i salen. Plutselig står samme mann på tribunene midt blant publikum. Plutselig crowdsurfer trommeslageren mens han spiller på et minitrommesett. Si hva du vil om Tyler Joseph og Joshua Dunn i Twenty One Pilots og musikken de lager, men et velkoreografert sceneshow kan ingen ta fra dem.

Twenty One Pilots
Telenor Arena, Oslo
Konsert | 09.02.2019

Twenty One Pilots er en popduo fra Ohio som fikk sitt store gjennombrudd i 2015 med albumet Blurryface. Det å kalle bandet for pop er egentlig ikke spesielt oppklarende, da de virker til å skli fra sjanger til sjanger tilsynelatende umerkelig. Hiphop, pop-punk, ska, reagge og EDM, er bare noen av sjangrene de tillater seg å inkorporere i sitt lydbilde.

Personlig har jeg aldri helt visst hva jeg skulle gjøre med musikken til Twenty One Pilots. Det er et type band jeg føler det går litt sport i å mislike blant «respektable» musikkelskere. Selv hadde jeg mest et forhold til hitsa som ble spilt på radio hele tiden i en periode. Stressed Out er den som stikker mest ut her. Den naivistiske teksten og nærmest blåøyde rapstilen satt opp mot fengende melodilinjer, tilfredsstilte appetitten for god radiopop. Og det var egentlig det.

Men etter å ha hørt albumene deres, ble jeg egentlig bare enda mer forvirret i hvor jeg selv sto. Twenty One Pilots er et band som gror dypere enn bare et sett med hits. Spesielt deres siste, Trench, viser at de er langt mer ambisiøse og konseptuelle enn din jevne popgruppe.

Generasjonsskifte

Det er mulig at jeg var alene om å gjøre denne feilen, men jeg hadde fått det for meg at konserten begynte halv ni i går. Det viste seg at en kontrabeskjed hadde blitt lagt ut på Facebook tidligere på dagen, og bandet var i gang bare litt over åtte. Likevel rakk jeg akkurat å få med meg åpneren Jumpsuit da jeg inntok arenaen. En form for futuristisk Death From Above-etterligning med bombastisk tyngde og skrikevokal.

Det er noe eget, og til og med hjertevarmende, å se tusenvis av attenåringer bare rocke med til en slik låt. Det er vel bare et vitnesbyrd om at 2000-tallet er tilbake når eklektisk emorock à la tidlig Linkin Park er det som trekker kidsa til de største arenaene. Følelsesmessig oppriktig musikk er vel på vei inn igjen.

Det viser seg også at den yngre garde er mye flinkere til å skape liv enn det jeg og de andre trøtte gubbene jeg vanligvis står sammen med på konsert. Allsangen er på slaget under megahits som Stressed Out og Fairly Local. Det tar i hvert fall av når ska-galskapet Lane Boy dropper inn i en vill techno-breakdown. Folk på gulvet hoppa opp og ned som gale, og det så bare sykt gøy ut fra tribunen jeg satt.

Akrobatiske svingninger

Josephs vokal og Dunns trommespill er virkelig i verdensklasse. Dette er to musikere som virkelig kan sakene sine. Når det er sagt er veldig mye av låtene bestående av playback. Noe som ikke er spesielt sjokkerende med moderne band som Twenty One Pilots. Joseph frekventerte bassen og pianoet ofte, og på Mumford & Sons-parodien, We Don’t Believe What’s on TV, gitarlele.

Men lydbildet er altfor komplekst til at to musikere klarer å fylle det ut fullstendig.

Trommeslager Joshua Dunn i Telenor Arena.

Liveshowet er tilsynelatende en relativt dyr produksjon. Kunne ikke noen av disse pengene vært brukt på å hyre inn flere musikere? Det er jo veldig gøy når Tyler Joseph dukker opp tilfeldige steder i hallen, og crabwalker rappende gjennom publikum på Nico and the Niners. Men trenger de virkelig en ekstra scene midt i publikum med det samme oppsettet hvor de går for å spille et par låter før de drar tilbake igjen? De ville kanskje ha litt ekstra publikumsintimitet under balladen Bandito.

Men det opplegget da Dunn crowdsurfet på en plattform mens han spilte på et minitrommesett i to sekunder. Dét opplegget var tåpelig og meningsløst.

Den obligatoriske Telenor Arena-tiraden

Her kommer den. Har du hørt det før, bare hopp over de neste avsnittene: Telenor Arena er et rævva konsertlokale. På dette punktet føles det bare som en vits å skrive dette. Men det er og blir tilfellet. Jeg kommer ikke til å nevne noen av de logistiske løsningene mange av mine medkritikere liker å trekke frem. Det er lyden som er det største problemet.

Det er ikke gøy å se favorittbandet sitt, eller noe som helst band i en gymsal. Disse internasjonale stornavnene kommer innom landet vårt på turné og de har med seg svære og dyre produksjoner. Og likevel har jeg opplevd bedre lyd på skoleavslutning på ungdomsskolen. Det er det samme hver gang.

Gårsdagens Twenty One Pilots-konsert hadde likevel ikke på langt nær så dårlig lyd som et visst metallband undertegnede anmeldte for ni måneder siden. Her tror jeg faktisk duoens playback-bruk spiller til deres fordel, da det virker som om lydteknikerne holder mye av ekkoene i sjakk. Vokalen og trommene som er live, de er relativt diffuse og grumsete mye av tiden. Pianolåter som Heathens får en vakker nesten kirkeaktig klang, men dette er bare en brøkdel av konsertens spilletid.

Før arenaen blir tilrettelagt med de riktige akustiske forhåndstiltakene, eller før vi får noe mer anstendig å tilby de største internasjonale artistene, kommer mine anmeldelser fra Telenor Arena til å være trukket ned en halv til en hel karakter, bare på grunn av lyden.

Underholdene, til syvende og sist

Hvis det var noe tvil, så koste jeg meg veldig i går. Tyler Joseph er en musikalsk utøver og entertainer i sin egen klasse. Låtene er av varriende kvalitet, men tingen er at samtlige er underholdende og ingen av de er kjedelige. Låter som Pet Cheetah, Morph og Jumpsuit er dødsfete og veldig originale.

Det at denne konserten får fire stjerner, betyr ikke at Twenty One Pilots er et kjedelig band du kan unnlate å få med deg live.

twenty one pilots Setlist Telenor Arena, Oslo, Norway 2019, The Bandito Tour