Nytt album fra Slipknot ute i dag:

Frontalt sonisk bombardement med kirurgisk presisjon

Pressebilde av det amerikanske bandet Slipknot.

Det amerikanske sjokkrockbandet imponerer stort på We Are Not Your Kind - 20 år inn i karrieren.

Slipknot
We Are Not Your Kind
Album | 09.08.2019
Roadrunner Records
Av: Keld Rud

Sjette album ut fra de maskekledde hevnerne fra Iowa sementerer poenget de tidligere utgivelsene har fremført. Man kan som band godt forsøke å utvide sitt kreative spillerom uten å vanne ut den kunstneriske grunnessensen. Ja, det forholder seg faktisk slik. Hvis man ikke vokser, dør man.

We Are Not Your Kind er det både låter som tar et knallhardt grep om lytterens hals og klemmer til slik at man nesten ikke får puste – og låter som bruker mer subtilte virkemidler.

LES OGSÅ: Anmeldelse av Erykah Badu på Øya.

Når Slipknot åpner døren til helvetes sluser, slik som på albumavslutteren Soulway Firth, Red Flag og Birth of the Cruel, opplever man ikke at det skjer som et knefall for dem som ønsker at Slipknot kun skal gjeninnspille sitt debutalbum hvert andre år. Det skjer som kulminasjonen av 20 års raffinert fininnstilling av et nådeløst maskineri.

På albumhøydepunkt som Nero Forte og Critical Darling gir bandet plass til mer melodi, men kvelertaket er like så ubønnhørlig. Spider og A Liar’s Funeral setter tempoet ned. Her er knusende tyngde og en kullsvart gotisk atmosfære virkemidlene som etser seg inn i lytternes sinn.

Jeg kunne dog gjerne ønsket meg færre lydkollasjer og introer.

LES OGSÅ: Spesiell Metallica-konsert på kino i Norge.

Slipknot bruker mer enn ti minutter på «artsy fartsy» lydlek. Det er nok tenkt å binde albumet mer sammen, men i stedet reduserer det albumets nedlagskraft en smule. Det endrer likevel ikke på at Slipknot med We Are Not Your Kind har lykkes å heve nivået for sjangeren på terskelen til et nytt tiår.