Et stadionshow man sent vil glemme

Popstjernen Pink på scenen i Telenor Arena.

Pink inntok Telenor Arena mandag kveld - og for en kveld det skulle bli i selskap med den 39 år gamle popstjernen.

Pink
Telenor Arena, Oslo
Konsert | 05.08.2019

Ikke at hun trenger noen introduksjon, Pink har for lengt nådd en stjernestatus som gjør navnet nær sagt til allemannseie. Sangeren, som i nesten 20 år har gitt misfits og raringer en plass i et ellers blasert poplandskap, tok mandag kveld over Telenor Arena, nettopp for å gi sine norske fans en stadionkonsert i fullformat.

Fra det øyeblikket Pink entret scenen dinglende fra en stor rosa lysekrone til lyden av monsterhiten Get the Party Started – var festen i gang. Frankert av en skokk dansere, akrobater og bisarre «props» troppet superstjernen opp til allment hylekor, og gikk like gjerne løs på en nærmest skamløs hitparade.

Turnéens tittelspor, Beautiful Trauma, gjorde kort prosess raskt fulgt av Just Like a Pill. Begge låtene var praktfullt koreografert, og produksjonsmessig var showet på høyde med de beste musikalene undertegnede har sett.

Unødvendig strek i regningen

I kjent stil må det likevel poengteres hvor laber lydkvaliteten i Telenor Arena til tider var denne kvelden. Når selv Pinks famøse vokal hørtes blass og ullen ut er det et kjent tegn på en arenas største svakhet. Den tekniske svikten førte til at det psykologiske kaoset i Fun House mer føltes som frenetisk vimsing, og til tross for ellers glimrende produksjon utgjorde dette en unødvendig strek i regningen.

Lyden tok seg heldigvis opp etter hvert og Try fikk frem anledningen til å vise hva Pink og hennes medbrakte gjeng virkelig duger til. Bandets innsats var litt mer strømlinjeformet, og Pink selv sang med en inderlighet som dryppet fra hver stavelse. Nummeret er teatralsk, og hvert steg i koreografien virket å fremelske Pinks naturlige hang til grandiost melodrama.

Det var sårt, ektefølt og gripende, akkurat det en ser etter hos en popstjerne av Pinks rang.

Genuint engasjement

Som en fanebærer for alle som aldri har passet inn er det ikke overraskende at Pink viet tid i showet sitt til å slå et slag for likestilling. Via videomontasje og lydspor fikk publikum et raskt innblikk i Pinks sosiale engasjement, og stjernen viste tydelig at det å være høylytt og ta plass ikke alltid blir godt mottatt. Men, selv om 2019 er året hvor enhver semi-kjendis smykker seg med engasjement og en fengende emneknagg, føles Pinks uflitrerte engasjement desto mer genuint.

Konserten kan bare beskrives som en emosjonell berg-og-dalbane. Innen monsterhitten Raise Your Glass fylte arenaen følte nok alle på ett snev av ærefrykt, blandet med et ønske om å ha Pink som mor. Med en stemme og formidlingsevne de fleste bare kan drømme om tok hun publikum med på en reise som, fra et rent energimessig perspektiv, var mildt sagt imponerende.

Men det var visst ikke nok for Pink å fylle Telenor Arena vokalt. Så da 2008s umiskjennelige langfinger-anthem So What dundret i vei, tok stjernen også sats. Festet i stål vaiere suste hun rundt over hodene på sine tilbedende fans, og en kunne ikke si annet enn «hva faen?!». Pink klarte det nær uoppnåelige – å få alle de 25.000 oppmøtte til å føle seg sett og truffet.

Over de siste 20 årene har Alecia Beth Moore stått på barrikadene som en artist som aldri helt har tilpasset seg popmusikkens smale rammer, og denne kvelden slo hun nok et vinnende slag mot konformitet.