Kamasi Washington på Sentrum Scene:

En trommetung jazzaffære

Kamasi Washington på Sentrum Scene mandag kveld.

Kamasi Washington blir i flere sammenhenger omtalt som en jazzens redningsmann. Hans første norgesbesøk på tre år ble likevel mest av alt en redning for de trommesultne.

Kamasi Washington
Sentrum Scene, Oslo
Konsert | 03.06.2019

Tyve minutter etter oppsatt tid kommer Kamasi frem til jubel fra et behagelig fullt Sentrum Scene. Bandet hans, The Next Step, drar i gang showet med den buldrende energibomba Street Fighter Mas, som drar publikum inn i samkjørt og anerkjennende nikking. Låta lar oss stifte grundig bekjentskap med trombonist Roy Porter, som blir introdusert av sjefen sjøl før han nærmest har rukket å blåse i instrumentet.

Dette skal bli gjennomgående for den neste halvannen timen, hvor showmanship settes i forsetet. Det skal nemlig være et show – en happening.

LES OGSÅ: Tidenes første hiphop-milliardær.

Allerede en halvtime før konsertstart stod køen over hele Arbeidersamfunnets plass. Inne på scenen stod det klart med to enorme trommeplattformer og en saftig tangentpark. Den Los Angeles-baserte tenorsaksofonisten har gjort seg bemerket både innenfor og langt utenfor «jazzverdenen» – mye takket være samarbeid med artister som Kendrick Lamar og Snoop Dogg.

Hans siste album, Heaven and Earth, ble utover dette utgitt på plateselskapet Young Turks, som gjør at Kamasi havner i godt selskap med blant annet The XX og Sampha.

Sjefen i kulissene

Første låt fases ut, og et delvis solbrillebærende band i herlig funk-driv drar det videre med The Rhytm Changes fra 2016-albumet The Epic. Her får selveste Washington sr. innpass på scenen, og blir med resten av showet ut, både på saksofon og fløyte.

Stadig finner publikum nye måter å nikke med til musikken på, mens Tony Austin og Robert Miller spiller trommer fra en verden hvor pustepauser ikke eksisterer. Dersom en av de ikke slår på trommer eller cymbaler, kan du nemlig banne på at andremann gjør det.

Kamasi er raus i låtintroduksjoner og prater godt med publikum, men blir litt for sjelden en utpreget stemme i mengden av lyd. Dette kan sannsynligvis forklares i digresjonen han drar om hans favorittinstrument etter saksofonen – trommer. Ingen i publikum gisper av overraskelse.

Senere melder en grandios trommesolo seg, hvor følelsen man stod igjen med var en mellomting av å delta i et smått obskurt ritual og en homage til filmen «Whiplash». Men trøkk var det!

«Jazzmusikk for folk som ikke liker jazz»

Fredag kom den norske saksofonisten Petter Wettre med påstand om at Kamasi Washington «spiller jazzmusikk for folk som ikke liker jazz» i Jazznytts blogg Now’s The Time. Han rundet likevel av med å skrive at alt tydet på at det skulle bli ganske spesielt, okke som! Og det ble jo det. For hva så, om det ikke er selve kjernen i jazzen? Med en kombinasjon av skitne hiphop-låtende trommer og breiale piano- og kontrabassoloer låter Kamasi Washingtons band både stort og mektig, og har mer enn nok av trøkket som får publikum til å klappe litt ekstra – også midt i soloer.

Det nøye nivået blant musikerne og den gode stemningen blant publikum klarer imidlertid ikke å kamuflere det faktum at det meste gjennom konserten virker kalkulert ned til molekylnivå. Også soloer. Elementet av overraskelse uteblir, også blant de som står på scenen.

LES OGSÅ: Bekrefter Oslo Spektrum-opptreden.

En som også skal ha skryt for arbeidet er sanger Patrice Quinn, som henger seg på i krevende melodilinjer, og utbroderer rolige partier til det voldsomme. Kamasi selv lar dessverre ikke publikum bli like godt kjent med ham som han tillater på utgivelsene sine. Han blir i flere av låtene stående som i skyggen av heftige tromme-fills, men kommer heldigvis til sin fulle rett mot slutten av showet. Da med en smakfull solo som i grevens tid forklarer hvorfor et såpass stort publikum har fått ørene opp for han.

Etter en og en halv time tar Kamasi og bandet farvel med Sentrum Scene, og lover gjensyn med Norge. La oss håpe at han da faktisk kommer tilbake som den redningsmannen folk omtaler han som.

Foto:Ida Marie Monsén | GAFFA
Patrice Quinn var en viktig del av Kamasi Washingtons store band på Sentrum Scene i Oslo mandag kveld.