Les også

Anmeldelse av Childish Gambinos nye album:
Voksen, omfavnende og selvhøytidelig Gambino

Nytt album fra Morrissey:
Moz i et nøtteskall – fra høydepunkter til jammerdal
Tyve minutter etter oppsatt tid kommer Kamasi frem til jubel fra et behagelig fullt Sentrum Scene. Bandet hans, The Next Step, drar i gang showet med den buldrende energibomba Street Fighter Mas, som drar publikum inn i samkjørt og anerkjennende nikking. Låta lar oss stifte grundig bekjentskap med trombonist Roy Porter, som blir introdusert av sjefen sjøl før han nærmest har rukket å blåse i instrumentet.
Dette skal bli gjennomgående for den neste halvannen timen, hvor showmanship settes i forsetet. Det skal nemlig være et show – en happening.
LES OGSÅ: Tidenes første hiphop-milliardær.
Allerede en halvtime før konsertstart stod køen over hele Arbeidersamfunnets plass. Inne på scenen stod det klart med to enorme trommeplattformer og en saftig tangentpark. Den Los Angeles-baserte tenorsaksofonisten har gjort seg bemerket både innenfor og langt utenfor «jazzverdenen» – mye takket være samarbeid med artister som Kendrick Lamar og Snoop Dogg.
Hans siste album, Heaven and Earth, ble utover dette utgitt på plateselskapet Young Turks, som gjør at Kamasi havner i godt selskap med blant annet The XX og Sampha.
Sjefen i kulissene
Første låt fases ut, og et delvis solbrillebærende band i herlig funk-driv drar det videre med The Rhytm Changes fra 2016-albumet The Epic. Her får selveste Washington sr. innpass på scenen, og blir med resten av showet ut, både på saksofon og fløyte.
Stadig finner publikum nye måter å nikke med til musikken på, mens Tony Austin og Robert Miller spiller trommer fra en verden hvor pustepauser ikke eksisterer. Dersom en av de ikke slår på trommer eller cymbaler, kan du nemlig banne på at andremann gjør det.