Delvis helt perfekt

Kacey Musgraves på scenen i Oslo.

Det amerikanske stjerneskuddet startet sin verdensturné i Oslo lørdag kveld.

Kacey Musgraves
Sentrum Scene, Oslo
Konsert | 13.10.2018

Kacey Musgraves har en uttalt visjon om å kombinere vocoder, banjo og klassisk pedal steel. Til et sted hvor futurisme møter tradisjon, og hvor organisk møter ikke-organisk på en autentisk måte. Dette, i tillegg til en forrykende plate (årets Golden Hour) hvor nettopp dette kommer tydelig frem, skaper forventninger til den anerkjente sangerens verdensturné.

Musikken er upåklagelig nydelig. Arrangementene er praktfulle og er fulle av deilige detaljer. Vi ser en flott Musgraves som spiller sammen med sine seks matchende medmusikanter. Vi hører låtene akkurat som plata lyder, til og med de kvinnelige koristene som ikke er med på scenen i kveld. Hovedpersonen har en stemme som er like perfekt live som den er på utgivelsen, og er en stemme det er vanskelig å ikke knytte seg til.

Som sanger tar hun sjangeren til et helt nytt nivå, men som artist klarer hun dessverre ikke helt å bære lokalet lørdag kveld.

Kacey MusgravesFoto: Tord Litleskare
Midtveis i konserten konfronterte Musgraves nordmenn med vår bruk av ordet «Texas» som et adjektiv av betydningen voldsomt eller rølpete: «Well, thank you and fuck you at the same time!».

Musgraves er uten tvil en flott og sjarmerende dame som sier «fuck» mellom hvert nummer. Hun gir uttrykk for å være ei dame med tæl, men likevel er hun tidvis uttrykksløs og likegyldig når hun spiller for sine norske fans lørdag kveld. Kanskje er det nerver, kanskje er det bare stilen hennes. Dette er nemlig også vibben som kommer fra bandet, som jo spiller helt makeløst, men som heller har en sliten energi til å skulle være på turnéens sekstende kveld, i stedet for den første.

Alt virker gjennomarbeidet og produsert til siste detalj, men til å være en høyt anerkjent musiker med et stort talent, blir mangelen på nerve noe kjedelig. Det ligger nemlig flust av muligheter latent i musikken, men gjengen på scenen biter ikke på.

Det hadde vært gøy å være vitne til turnéens siste konsert. Det er ikke tvil om at Musgraves kan levere det hun har på lager, men det gjorde hun nok bare delvis i kveld.

Kacey Musgraves Setlist Sentrum Scene, Oslo, Norway 2018