Anmeldelse av «Captain Marvel»:

Er det virkelig mulig å være både kvinne og superhelt på det store lerretet? Ja!

Jude Law, Lee Pace, Djimon Hounsou, Algenis Perez Soto, Brie Larson, norske Rune Temte og Gemma Chan i filmen «Captain Marvel».

Brie Larsons «Captain Marvel» er den nyeste superhelten som skal fly inn i våre hjerter. I morgen har den etterlengtede filmen premiere på norske kinoer.

Anna Boden & Ryan Fleck
«Captain Marvel»
Film | 06.03.2019

Marvel vet hva de gjør. Noe annet er det ikke å si. Hvordan de lager og utvikler filmene sine har blitt et såpass velsmurt maskineri at om ikke annet, så blir filmene solide. Det var noen åpenbare flauser i begynnelsen, men den tid er forbi. Nå er problemet oftere at filmene sliter med å skille seg ut eller å ta sjanser. Heldigvis har Marvel så smått begynt å vike fra den faste stien sin. «Ant-Man & The Wasp» hadde ingen hovedskurk i tradisjonell forstand, og «Avengers: Infinity War» antok at alle som så filmen skjønte hva som foregikk og bare kjørte på.

Var du ikke på toget, synd for deg.

Også er det «Black Panther»: Det at vi kaller det å lage en superheltfilm med en svart superhelt å ta en sjanse viser hvor skrudd samfunnet vårt er, men sånn er det. Det var en viktig film på veldig mange nivåer og det at den ble en suksess håper jeg er med på å bryte ned mange av de forutinntatte holdningene som eksisterer angående hva slags filmer det kan satses på.

Nå er vi endelig her med «Captain Marvel». Den første kvinnelige superhelten som leder sin egen film siden Marvel-universet startet i 2008 med «Iron Man». Det at vi lever i en verden hvor det møter motstand er noe jeg aldri kommer til å forstå. Rotten Tomatoes måtte endre på retningslinjene for brukeranmeldelser fordi det ble skrevet så mye negativt om filmen før den i det hele tatt hadde hatt premiere.

Det at en film som «Captein Marvel» lykkes er viktig for at også andre filmselskaper skjønner at idéen om at kvinner ikke kan lede høybudsjettsfilmer er tull. «Wonder Woman» var første ute og ble en kjempesuksess. Om «Captain Marvel» klarer det samme, håper jeg det resulterer i et hav av flere kvinnelige superheltfilmer, eller bare generelt høybudsjettsfilmer med kvinnelige hovedroller.

Men er filmen faktisk bra? Ja! The future is female!

Krefter som gleder

Som jeg sa innledningsvis: Marvel vet hva de gjør og «Captain Marvel» kom aldri til å bli dårlig. Heldigvis klarer den å klatre seg opp til toppsiktet av de beste Marvelfilmene. Den er gøy og forfriskende. Det er en veldig lett affære, og er mer lik filmer som «Ant-Man» og «Guardians of the Galaxy» når det kommer til tone.

Brie Larson er nydelig som Captain Marvel/Carol Danvers. Det er lett å se hvor mye hun koser seg. Dette er kanskje den første superhelten i Marvel-universet som åpenbart koser seg maks med superkreftene sine. Det gjør det hele gøy å se på. Jeg skulle ønske de lente seg litt mer mot det. Det blir litt borte av og til på grunn av hvordan plottet er utformet.

Det gjør meg derimot enda mer spent på oppfølgere og hvordan hun kommer til å være i «Avengers: Endgame».

Jude Law og Brie Larson i «Captain Marvel».

Det at filmen er litt mer løssluppen og lett hjelper den med å finne sin plass i dette stadig større universet. Der filmen virkelig briljerer er i karakterene og relasjonene. Det er en åpenbar kjemi mellom Brie Larson og Samuel L. Jackson. Ikke romantisk! Det er ikke noe romantisk subplott å finne i filmen, og det er sykt digg! Det er mer tid til å gi karakterene rom til å puste og få oss til å føle vennskap eller lignende vokse mellom karakterer, istedenfor at vi bare blir fortalt det.

Selv om filmen er lett og underholdende, så er det et underliggende tema om hvordan kvinners potensiale blir undertrykt av patriarkatet. Det er veldig i bakgrunnen, og det er jo sant, så det plaget meg ikke. Det baner også vei for et av filmens mest emosjonelle øyeblikk, i hvert fall for meg. For de av dere som er redde for sånt, ta det med ro: Filmens fokus er å ha det gøy.

90-tallet er tilbake

At handlingen i filmen er lagt til 90-tallet bringer også med seg litt humor. Det er en annen ting jeg skulle ønske de lente seg mer inn i: De bruker ikke 90-tallet nok. Musikken er mer i bakgrunnen, og med unntak av noen få øyeblikk, er det ikke mye som skulle tilsi at dette foregår på 90-tallet. Med unntak av Samuel L. Jackson som er gjort yngre digitalt. Han ser fabelaktig ut, forresten.

Actionsekvensene er ganske tradisjonelle. De er ikke noe spesielt. Det er litt synd, men det er sånn de fleste Marvel-filmene opererer. Effektene er også helt greie. I noen øyeblikk er de litt dårligere enn greie, men over hele linjen fungerer det likevel brukbart.

Romvesene i filmen ser bra ut. Her tror jeg det er brukt litt mer faktisk sminke enn CGI, og det hjelper veldig.

«Captain Marvel» er bra. Det blir jo en slags forrett til «Avengers: Endgame» neste måned, og Thanos kan se ut til å være i trøbbel. Jeg er sulten på mer, og ja. En lett affære, og gøy.

Noen ganger er det alt som trengs for å lage noe bra.