Oser stadig av spilleglede og energi

Svenske Bob Hund på USF Verftet i Bergen.

Absolutt ikke impopulærmusikk, men det lille ekstra manglet,

Bob Hund
USF Verftet, Bergen
Konsert | 04.10.2019

Hva kan man forvente av Bob Hund anno 2019? Skånebandet har levert album og konserter av høy klasse siden tidlig 90-tall, så forventningene var store før kveldens seanse på USF Verftet. Det har gått tre år siden de var her sist og publikum er klar for å ta dem imot igjen.

Bob Hund har på en måte alltid vært der. Uansett hva du har tenkt og gjort, så har Bob Hund vært der. Deres musikk har fulgt med oppveksten til en stor andel av dagens 40-50-åringer. De som en gang trådde sine bein på et eller annet universitet i Norge kan ikke ha unngått å få med seg Bob Hunds musikalske verden.

Gjennom nesten 30 år har de nå spredd om seg med sine musikalske krumspring. Nå sist med albumet 0-100 som inntok markedet rett før sommeren satte inn. Nå har bandet igjen pakket turnébussen. Når man går på en Bob Hund-konsert vet man kanskje hva man får, men man blir likevel alltid overrasket av hva gjengen fra Skåne klarer å trylle frem på scenen.
For noen år siden solgte de alle sine instrumenter og la bandet brakk, heldigvis har de tatt til fornuften igjen. Bob Hund er et band som oser av spilleglede og energi. Det gir alltid en ekstra boost når gjengen inntar scenen. De gir alt på scenen og kveldens konsert er intet unntak.

Energisk perfeksjon

Vokalist Thomas Öberg er et lite teater i seg selv, der han spretter frem og tilbake på scenen. Aldri stille, alltid i bevegelse. Han oser av energi og fremstår som den nærmest perfekte frontfigur. Bak seg har han som vanlig et solid og stødig band. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når Bob Hund inntar scenen, her er det perfeksjon fra første tone. Mengden kreativitet som freser ut er imponerende.

Det starter imidlertid veldig rolig og dempet. I stedet for å fyre i gang byr de opp til rolig vals med Upp, upp, upp, ner. Det spilles lavt, men publikum finner fokus. Tittelsporet fra årets album låter meget bedre enn på plate, stemningen er på vei opp. Så fyrer de i gang Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk og publikum er med. Thomas Öberg drar i gang allsangen i salen. Det låter sånn Bob Hund skal låte.

Ifølge nettsiden til bandet er kveldens konsert deres 104 i Norge og nummer åtte i Bergen. Mistenker at mange av de som befinner seg i salen nok har fått med seg opp til flere av disse. Bob Hund har et voksent publikum, de som var studenter når bandet inntok musikkscenen på 90-tallet har fulgt de videre.

Når de drar i gang Harduingetmankandansatill? forvandles salen til en discoklubb i New York på 70-tallet. Heftig disco og boogie sprenger ut av høyttalerne, mens diskolyset fargelegger rommet. Heldigvis er de raskt tilbake på rett spor igjen. Med låter som Tinnitus i hjärtat og Vi är såå lyckliga som bara olyckliga människor kan bli.

Maratonmannen

Öberg farer frem og tilbake på scenen som et lite fyrverkeri. At den mannen tilbakelegger noen meter på en kveld er det ingen tvil om, men han er den perfekte frontfigur. Han danser rundt, åler seg frem og klatrer, alt mens han freser ut sine betraktninger om livet gjennom Bob Hunds tekster. Mellom låtene er det små humoristiske anekdoter om alt og ingenting. Det måtte vært en fornøyelse å få oppleve denne mannen i en egen podkast, der han får full frihet til å lire av seg sine tanker og finurlige meninger om livet på godt og ondt.

Bak seg har Öberg et hardtarbeidende band. De leverer på alle plan og har fullt fokus på å traktere sine instrumenter, mens vokalisten tar seg av verden utenfor.

Bob Hund har en stor katalog å velge fra og ikke alltid får man det man ønsker seg. Blir mange låter fra siste albumet, og ikke alle funker like bra. Bandet får ikke med seg publikum skikkelig før de drar i gang en seig versjon av Blommor på brinnande fartyg. Et av kveldens absolutte høydepunkt. Nå er det noe på gang. Salen synger med av full hals. Ett Fall och en lösning fyres av i et herlig øsende fyrverkeri.

En kort tur av scenen før de kommer inn igjen og nå er det bare å fyre løse alt de har. Nå gir de full spiker helt inn. Og for en avslutning de gir oss. Nå er det ingenting som holder igjen, hverken på scenen eller i salen. Vi får servert en perlerekke med nytt og gammelt. Impopulärmusik, Nu är det väl revolution på gång?, Tralala lilla Molntuss og når siste tone av Jag rear ut min själ siver ut i salen er man bare sulten på mer.

Bob Hund live anno 2019 funker fortsatt meget bra, og låtene fra det nye albumet funker relativt greit live også. Likevel føltes det som om de ikke var helt på topp, det manglet det siste lille ekstra. De har en lang høstturné foran seg, så det jo mulig det kommer mer etter hvert, for i kveld var bandet ikke helt der oppe de pleier å være. Men ikke langt unna.