Inderlig overflod

Metteson, Blå

Inderlig overflod

Anmeldt av Ellisiv Sunde Myrva | GAFFA

Kraftfullt og forlokkende inntok Metteson scenen på Blå, om det ikke hadde vært så trangt om plassen, måtte vi alle bøyd oss i støvet.

Ingenting er påtatt når Metteson entrer scenen på Blå fredag kveld, eller snarere er det så fatalistisk og intenst at man ikke kan stille spørsmål ved scenepersonligheten til Sverre Breivik, eller Metteson, som han er kjent som. Blå er så pakket at en må regne med mye søl om en skal drikke litt av pilsen, men hva gjør vel det når de kreative væskene er fylt til randen. Det at Metteson kommer fra scenekunsten og er skuespiller, forblir ingen hemmelighet. Med storslåtte bevegelser og et tent blikk fanger Metteson selv publikum som måtte nøye seg med gangplass.

Metteson skrur det på fra første sekund på scenen. Med låter som “Convince me” og “Harder” presser publikum på for å komme nærmere sceneshowet. Med den ferske singelen “Under your shirt” byr Metteson opp til allsang. Låtene er smørt tykt med klisjeer, men publikum svarer så inderlig på det.

LES MER: GAFFA.NO ER TILBAKE!

Medsammensvorne produsent og musiker Vetle Junker er på plass ved synthen, dette er tross alt intens og ubenektelig synthpop vi snakker om – og Junker snakker flytende euforisk pop. Det går hånd i hånd med Mettesons teatralske uttrykk.

Noe som heller ikke skal undervurderes, er kraften av tre koreograferte og samkjørte kvinner. Støttevokalistene Gabriella Garrubo, Amalie Holt Kleive og Ameli Agbota, den hellige treenighet, har en helt fenomenal tilstedeværelse på scenen og kontakt med Metteson. Sammen med Metteson maner de til et gråtkvalt publikum når “Believe me” fyller lokalet med sine gudommelige tendenser. Trioen komplimenterer Mettesons stødige vokal, som brer seg som fløyel utover lokalet.

Det er nettopp hvor tilgjort musikken er som gjør det til noe helt eksepsjonelt. Metteson er nominert til årets stjerneskudd på By:larm, debut EP-en Convince me høstet strålende anmeldelser og gjør seg kanskje enda bedre live enn på øret. Tilslørt av storslåtte bevegelser, koreografert med både lys og lyd, euforiske pop-progresjoner, er det den ubenektelige innlevelsen som virkelig trollbinder. Man trenger ikke Salt-kirken for å komme nærmere Gud, strobelyset går rett gjennom sjela denne fredagskvelden med Metteson.