Motorpsycho
Here Be Monsters

Motorpsycho: Here Be Monsters

Album / Rune Grammofon
Utgivelse site.partials.date_prefix12.02.2016
Morten Waage Johansen

Motorpsycho har et travelt og innholdsrikt år bak seg med blant annet museumsutstilling, innlemmelse i Rockheims Hall of Fame og samleplateutgivelse. I tillegg spilte de i fjor inn deres nye album, Here Be Monsters, som nå er klar for markedet. Platen er en revidert versjon av bestillingsverket til Teknisk Museums 100-årsjubileum, en konsert de gjorde sammen med keyboardguru Ståle Storløkken.

I tillegg til låtene fra konserten har Motorpsycho endelig fått anledning til å spille inn en versjon av H. P. Lovecrafts Spin, Spin, Spin, en låt de, i følge Bent Sæther, har hatt lyst til å spille inn i 25 år. Låta ble sluppet som 7" i begrenset opplag, 5. februar og drar minnene tilbake til All Is Loneliness fra Demon Box (1993). Spin, Spin, Spin er en veldig fin låt som på mange måter representerer alt hva Motorpsycho er og noensinne har vært.

Annet enn denne må man trekke fram I. M. S. og avslutningsmonsteret Big Black Dog. Sistnevnte vekker til live gamle godlåter som Radience Freq. fra Trust Us (1998) og Un Chien d'Espace fra Angels And Daemons At Play (1997). Det er godt å kjenne hvordan Motorpsycho endelig er tilbake der de bør være. Der hvor de tør å utfordre lytteren og virkelig sentrifugere psyken din. Med et lite unntak av The Death Defying Unicorn (2012) har de ikke vært der siden Trust Us og det var på høy tid at de fant veien dit igjen.

Endelig har de sluppet tak i behovet for å vise at de fortsatt klarer å lage tøffe rockelåter med kompliserte arrangementer. Nå tør de være skikkelig kompromissløse og det er da de er aller best.

Det gjør nesten vondt å ikke la Here Be Monsters få en sekser, men til det er låtene Lacuna/Sunrise og Running With Scissors dessverre ikke sterke nok. Allikevel: Gratulerer Motorpsycho! Etter ca 100 år i bransjen klarer dere fortsatt å lage glimrende plater. Here Be Monsters er blant deres aller beste, og fra en gammel hardcore psychonaut er det en solid æresbevisning.