Nyhet

Spellemannsnominerte Hudkreft med sterk kritikk av Spellemannsprisen

Bandet kritiserer Spellemanns valg av Pepsi (Pepsico) som sponsor av årets prisutdeling, basert på selskapets tilknyting til boikott-listede Sodastream. Fremfor å selv boikotte feiringen ønsker de å være til stede så de kan rette fokus mot samarbeidet.

Oslobandet, nominert innenfor kategorien "årets rockeutggvelse", har sendt ut et åpent brev til norsk presse hvor de kritiserer valget av Pepsi som et av årets sponsorer. Hudkreft består av Johannes Granaas Danielsen, Stella Oter Lindberg, Roksana Niebrzegowska og Leah Røkke. Bandet debuterte i 2021, og årets nominering er deres andre album.

"Vi synes naturligvis at det i utgangspunktet er utrolig stas å være Spellemannsnominert for albumet vårt, Osyo by. Det er et album vi har jobbet kjempehardt med i over to år, og som vi er veldig stolte av hvordan endte opp med å bli.

 Det er en grunn til at vi føler på behovet til å legge til at det i utgangspunktet er veldig stas med nominasjonen. Som mange sikkert har fått med seg blir Spellemann noe ganske annet i år enn de siste 50 årene. De har fått en del kritikk for å ha gått vekk fra NRK, for heller å satse på å nå ungdommen gjennom samarbeid med Nettavisen/Amedia og TikTok. Teit, synes vi, men det er likevel noe vi egentlig stiller oss ganske likegyldige til.


Det vi imidlertid ikke kan stille oss likegyldige til er dette samarbeidet med Pepsi, eller Pepsico om du vil. Valget av sponsor har høstet en del kritikk i ulike medier den siste uken, men det er gjennomgående at kritikken primært har vært retta mot den økende kommersialiseringen av Spellemannsprisen, noe vi også egentlig gir ganske beng i. Det kritikken heller skulle fokusert på er at Pepsico, nå Spellemanns hovedsponsor, er et selskap som tungt investerer i Israel sin økonomi. I 2018 kjøpte de det israelske selskapet Sodastream, et av BDS-bevegelsens mest sentrale boikottobjekter. De er også medeiere i et annet boikottobjekt på BDS sin liste, Sabra hummus. Dette er godt dokumentert, og på ingen måte noe store selskaper (som plateselskapene bak Spellemannsprisen) ikke vet om når de inngår slike sponsoravtaler. Om de ikke vet om det er det også et valg.

“Med Pepsi på laget, som er en av verdens største merkevarer, blir dette en nytenkende og attraktiv måte å vise fram det beste artist- og Musikk-Norge har å by på” sier Christian Thu, salgsdirektør i Amedia, som nå har tatt over ansvaret NRK tidligere hadde for sendingen av prisen. I følge samtiden.no skal Christian Thu også ha understreket at Amedia “skal gjøre vårt ytterste for at både Spellemann og Pepsi blir synlige i våre kanaler»”.  Det er åpenbart at Spellemann for lengst har svelget den ganske så store kamelen som er å alliere seg med et selskap som Pepsico. Dette er ikke vi like komfortable med.

Vi kommer til å stille opp på utdelingen av prisen om en måned, den 4. april, da også fordi vi tror at det kan være en fin måte å rette fokus mot dette samarbeidet, og mot Pepsi sin økende deltagelse i norsk musikk- og kulturliv. Vi synes likevel det er skuffende at Spellemann velger å starte sitt nye kapittel på denne måten, og håper at det er noe de revurderer sterkt i fremtiden. Norsk musikkbransje burde og kan ikke være en del av å legitimere selskaper som Pepsico."


ANNONCE