Nyhet

10 fantastiske låter fra Oslo-aktuelle Kraftwerk

Varm opp til konsertene i Operaen neste uke med GAFFA-redaksjonens Kraftwerk-favoritter.

Kraftwerk anses som en av verdens mest innflytelsesrike grupper. Ikke rart, da de som pionerer innen elektronisk musikk skapte et helt unikt lydbilde preget av digitale toner og spenstige audiovisuelle elementer.

Nå, 46 år etter sin oppstart, tar Kraftwerk med seg store deler av katalogen sin til Operaen i Oslo for det eksklusive konsertkonseptet Kraftwerk 3D. I den forbindelse har vi samlet noen av GAFFA-redaksjonens favorittlåter fra krautrockernes fyldige karriere.

Ruckzuck fra albumet Kraftwerk (1970)


Kraftwerks selvtitulerte debutalbum sluppet i 1970, skapt av originalmedlemmene Ralf Hütter og Florian Schneider, inneholder kun instrumentaler. Blant dem er Ruckzuck, som ble fremført for første gang live med deres tidligere band, Organisation. Med et mer rocka uttrykk enn ved Kraftwerks senere katalog, starter den med overlappende fløytesoloer før den utvikler seg til en leken lydvegg bestående av temposkifter, intrikat trommespill, elektrisk fiolin, gitar og intense elektroniske elementer.

Klingklang fra albumet Kraftwerk 2 (1972)


Nærmere atten minutter lang, er den vakre og svevende Klingklang åpningslåta til Kraftwerks andrealbum. Låttittelen ville senere også bli navnet på det legendariske studioet deres plassert i Düsseldorf, Tyskland. Verken Klingklang eller de øvrige låtene fra utgivelsen har blitt spilt live siden 1975. Schneider selv har omtalt Kraftwerks første tre album som ”arkeologi” - materiale som tilhører fortiden. Sporene blir imidlertid av mange ansett som kultfavoritter, til tross for at de mangler Kraftwerks signaturinstrument; synthen.

Pineapple Symphony fra albumet Ralf And Florian (1973)


Døpt etter mennene bak musikken, består utgivelsen Ralf And Florian også av nærmest kun instrumentaler, med to unntak: Dance Music og Pineapple Symphony. Sistnevnte var det første sporet deres som inneholdt maskinvokal. Denne skapte de ved å ta i bruk en tidlig prototype av vocoderen, et instrument som omgjør flere lydkilder til én og samme lyd – noe som senere ville spille en avgjørende rolle for lydbildet deres.

Autobahn fra albumet Autobahn (1974)


Tittelsporet hentet fra fjerdealbumet, Autobahn, har som mål å fange stemningen og følelsen av å kjøre på motorveien. Komposisjonen av låten blir ansett som svært innovativ, spesielt med tanke på bruken av elektriske trommer, synth og vocoder i samspill med tradisjonelle instrumenter som fløyte og gitar. Autobahn er den første Kraftwerk-låta til å inkludere sunget vokal, og er en av få hits fra krautrockerne som ikke har blitt oversatt til andre språk, dette til tross for sin enorme popularitet. 

Radioactivity fra albumet Radio-Activity (1975)


Konseptalbumet Radio-Activity består av to halvdeler. Den ene handler om radioaktivitet og den andre halvdelen tar for seg aktivitet på radioen. Med tekster på flere språk, ble dette albumet det første Hütter og Schneider spilte inn i Kling Klang-studioet. Siden slippet av dette kritikerroste albumet har tittelsporet blitt nærmest fast inventar på Kraftwerks settliste. 

 

Trans-Europe Express fra albumet Trans-Europe Express (1977)


Trans-Europe Express fra den populære plata med samme navn, refererer til David Bowies 1976-album Station To Station og Kraftwerks møter med Bowie og Iggy Pop. Med sin messende vokal og egenartede synth, har låta hatt en stor innflytelse på musikkverdenen. Den har blitt samplet av artister tilhørende en rekke ulike sjangere, blant dem hiphop, EDM og moderne pop. 

The Robots fra albumet The Man-Machine (1978)


Et annet spor som har hatt stor innflytelse er den vanvittig fengende The Robots fra The Man-Machine. Teksten omhandler hvordan mennesker kan dra nytte av robotteknologi, og sporet har blitt samplet av artister som LCD Soundsystem, Depeche Mode og Criminal Element Orchestra.

Computer Love fra albumet Computer World (1981)


Albumet Computer World fra 1981 anses av de fleste kritikere som et av Kraftwerks ultimate karrierehøydepunkt. Såpass innovativt og elsket er albumet, at Rolling Stone satte plata en tiendeplass på listen deres over de beste EDM-albumene gjennom tidene. Er man fan av Coldplay, har man definitivt hørt melodilinjen til platas storhit Computer Love fra før av. Chris Martin og gjengen samplet nemlig denne på sporet Talk fra X&Y-plata deres.

Musique Non-Stop fra albumet Electric Café/Techno Pop (1986)


Electric Café, også omtalt som Techno Pop, trekkes sjeldent frem som et stort musikalsk underverk. Den tok flere år å lage, krevde mye etterarbeid før slipp og klarte ikke å leve opp til hypen Computer World hadde skapt. Blant platas lysglimt er imidlertid Musique Non-Stop som i konsertsammenheng ble Kraftwerks faste avslutningslåt. 

Tour De France fra albumet Tour De France Soundtracks (2003)


Tour De France var originalt tiltenkt å bli sluppet på Electric Café/ Techno Pop, men ble i stedet sluppet som singel i 1983. Sporet bryter med den teknologiske tematikken de tidligere albumene tok for seg, og fokuserer heller på favorittsporten deres, sykling. En helt ny innspilling av låten ble gjort i 2003 og sluppet på Kraftwerks hittil siste fullengder, Tour de France Soundtracks.

Kraftwerk spiller i Den Norske Opera & Ballett i Oslo 4. til 7. august.


ANNONCE