Kritisk til selskapet bak Marcus og Martinus

Kritisk til selskapet bak Marcus og Martinus

Forbrukerombudet mener selskapet bak barnestjernene Marcus og Martinus har brutt forbudet mot reklame rettet mot barn.

Bakgrunnen for konklusjonen er ifølge Dagbladet at duoen oppfordret folk til å kjøpe T-skjorter, armbånd og andre effekter under en konsert på Voldsløkka i Oslo 2. juli i år. «Det er bare å løp og kjøp!», utbrøt Marcus og Martinus fra scenen.

LES OGSÅ: Vår anmeldelse av konserten på Voldsløkka.

— Oppfordringene er etter Forbrukerombudets vurdering tydelig formulerte oppfordringer til konsertpublikummet om å kjøpe artisteffekter i salgsboden på konsertområdet. Det er heller ikke tvilsomt at kjøpsoppfordringene på konserten ble rettet til barn, som må anses å være den primære målgruppen for den aktuelle konserten, skriver Forbrukerombudet i sin konklusjon.

Selskapet Anti, som er PR-ansvarlig for Marcus og Martinus, har så langt ikke hatt anledning til å kommentere saken overfor avisen.

Artikkelen fortsetter under videoen.

I forrige uke sa Marte Schei i Anti at utsagnet ikke var planlagt på forhånd.

— Med 33.000 engasjerte fans foran seg blir det i «kampens hete» sagt noe som omhandler kjøp av eget merchandise, sa Schei.

LES OGSÅ: Klipper i musikkvideo etter kritikk.

Hun forklarte at dette var to barn som sto på scenen og snakket til fansen sin, som er andre barn.

(©NTB)


Nyheter, artikler og anmeldelser fra GAFFA