GAFFA møtte Matty Healy i Oslo:

– Hvis du så mine YouTube-anbefalinger ville du nok arrestert meg

Matty Healy fotografert backstage under Oslo-festivalen Piknik i Parken.
Vi satte oss ned med The 1975-frontmann Matthew «Matty» Healy backstage på Piknik i Parken forrige uke for å ta en titt bak fasaden til den selverklærte rockestjerne-klisjéen.

The 1975 har tatt steget fra indie-klisjéer til kritikerrosen samfunnsdebattanter i løpet av få album. Fra deres Tumblr-estetikkdager fylt med svart-hvite bilder, har The 1975 bygget seg opp på etterdønningene av emo-kulturen, til å bli et band som våger å tøye grenser, både musikalsk og tematisk.

Deres siste utgivelse, A Brief Inquiery into Online Relationships skapte bølger langt utenfor Storbritannias grenser. Albumet er allerede betraktet som et moderne mesterverk, men selv om NME mener dette er 2010-tallets OK Computer, er det langt fra felles enighet her.

LES OGSÅ: The 1975 på Piknik i Parken (anmeldelse).

Elsk eller hat, det er få som ikke har en mening om det The 1975 gjør, og Healy tror selv prosessen er nøkkelen.

– Jeg tror mange glemmer album. At de går videre til neste med en gang, og at de kanskje til å med føler en viss motvilje til det forrige albumet. For meg er det viktig å ære historien, så hver utgivelse er en videreføring og konsentrat av hva som kom før. De tyngre delene er tyngre, de dramatiske er mer dramatiske. Og sjangerforskjellene er større og mer forskjellige.

Angsten i et moderne samfunn

A Brief Inquiery into Online Relationships er på mange måter et dokument som fanger samtiden. Like polariserende som dagens politiske landskap, tar utgivelsen tar for seg temaer som internettkultur, så vel som flykningkrise, en viss oransje president og den medfølgende angsten av å leve i et moderne samfunn.

Relevans er essensielt, men The 1975 har et håp om å motstå tidens tann.

– Det albumet var et uttrykk av nåtiden. Jeg er veldig fascinert av det moderne, og det er også derfor jeg ønsket å lage to album. Jeg vil gjerne turnere lenge og jeg kan ikke det med kun ett album. Jeg følte, og fryktet, at dette albumet ville føles gammelt innen halvannet år, fordi ting skjer så raskt nå, forteller en åpenhjertig Healy.

Foto:Tord Litleskare | GAFFA
The 1975 på scenen under Oslo-festivalen Piknik i Parken i forrige uke. En intimkonsert i gruppens målestokk.

Matty Healy er nok mer enn klar over hvor mettet sosiale medier er på politiske uttrykk.

I møte med den generelle offentlige apatien, er det kanskje også viktig å erkjenne hvor langt ut de politiske motpolene i dagens samfunn strekker seg, og sangeren har strukket seg lenger enn de fleste for å forstå.

– Jeg har brukt mye tid på å studere internettet. Jeg våkner, spiser og røyker og ser på YouTube. Jeg gikk skikkelig inn i dybden på mørke høyre-ekstreme kaninhull. De var ganske intense. Hvis du så mine YouTube-anbefalinger ville du nok arrestert meg. Jeg ville virkelig se alt så jeg kunne være så objektiv som mulig. Jeg er ikke redd for å bli presentert ting jeg er uenig med. Og det er jo litt av dette jeg laget albumet om.

Så du har internetts verste browser-historie?

– Ja! Virkelig.

Det er ikke bare bare å fronte ett av øyeblikkets største rockeband. Healy, som tidligere har vært åpen om en uheldig heroinvane og psykiske plager, er ikke en som er kjent for å holde kortene tett til brystet. Det er kanskje også derfor fans over hele verden forguder den britiske gruppen.

The 1975 har en åpenhet, og til tross for luksuslivet og modellkjærester, har de fortsatt et budskap folk relaterer til.

Dype filosofiske spørsmål og indre kvaler

Selv om internettkulturen utvilsomt har inspirert A Brief Inquiery into Online Relationships, er det også et særs intimt album. Healy drøfter dype filosofiske spørsmål, og indre kvaler i all offentlighet, og denne dualiten er noe av det som gjør albumet unikt. For hvordan skaper man egentlig noe som fanger samfunnet helhetlig, som i bunn og grunn er så personlig?

– Du gjør ikke det. Du skriver noe som er veldig personlig og nært for deg, og så kjenner folk seg igjen. Det er Barnum-effekten. Vi er alle de samme menneskene, som gjør de samme tingene. Jeg føler det er den felles menneskelige opplevelsen. Alt jeg gjør er å skrive om frykt, kjærlighet, død og forventning. Jeg sitter ikke der å tenker at jeg skal være et uttrykk for en million stemmer, sier han resolutt.

Videre reflekterer han over presset om å mene også kan være viktig, men at det, til syvende og sist, kun er din egen sannhet du kan stå for.

– Hvis du prøver tak inn hele verden og uttrykke alles mening, da uttrykker du egentlig ingenting. Du blir en politiker, ikke en kunstner.

Hva er forskjellen?

– Ja, det er ikke så mye forskjell. Men jeg tror at det er den grunnleggende forskjellen. Subjektiviteten.

Men selv kunstens subjektivitet blir merket av det stadige kravet om å mene noe. Som en uunngåelig meningsbærer, mener Healy at dagens samfunnssituasjon krever at kultur holder en viss politisk standard.

Vår konsumering av sosiale medier og evige inntrykk har gjort oss uinntakelige, og det er kanskje derfor kunsten nå må ta mer ansvar.

– Nå er det mer et krav (å mene, journ.anm), fordi kunst, musikk, mote og politikk konsumeres på samme måte. Instagram har alt dette, og det må være politiske fordi dette nå er måten vi konsumerer på. Vi er mye mer politisk engasjerte som et samfunn nå, men det må uttrykkes.

LES OGSÅ: Mick Rock åpner ny festival i Larvik.

The 1975 ønsker at folk holder seg informert. Likevel poengterer Matty at en god virkelighetsflukt er vel så essensiell som et stort politisk anthem.

– I den ekte verden vil jeg engasjere folk. I The 1975-verden vil jeg også hjelpe folk å flykte til en viss grad. En kan ikke ta inn alt hele tiden.

Engasjert stjerne

Healy er en av de artistene som er uunngåelig politiske. Om det er innlegg om LGBTQ-rettigheter, #MeToo-taler på The Brits, eller Alabamas innskrenkning av abortloven – Healy klarer ikke å holde engasjementet tilbake.

– Det koster meg lite å komme med slike uttalelser. Det har ofte med å gjøre at jeg har vært til stede. Vi turnerer konstant. For eksempel var jeg i Alabama samme dag som abortloven ble endret. Det var ganske skummelt, de har jo våpen, og jeg gikk ganske hardt ut på scenen, så jeg måtte bare håpe jeg ikke ble skutt.

Mot slutten av intervjuet hinter Healy om at bandet kommer ut med ny musikk allerede i august. Han må bare «bli ferdig først». Music For Cars kommer også, «etterhvert», men når er ikke enda kjent.

Én ting er sikkert, The 1975-æraen fortsetter.

Foto:Helge Brekke | GAFFA
– I den ekte verden vil jeg engasjere folk. I The 1975-verden vil jeg også hjelpe folk å flykte til en viss grad. En kan ikke ta inn alt hele tiden, sier en åpenhjertig Matty Healy til GAFFA.no.