Fem store hitlåter som først ble lansert som B-sider

Hvordan vi (dessverre) aldri kan forutsi en suksess.

Audun Molde er for tiden aktuell med boka «POP – En Historie». Boka følger opp fortfatterens populære «WOW! Populærmusikkens Historie» fra 2004, og denne gang fortelles historien om popmusikken gjennom 200 år – fra den industrielle revolusjon til den digitale pionértida: Musikk, teknologi, medier, formater og musikkindustri.

Det hele kronologisk fortalt i real time om popmusikken og om skaperne av den; fagfolk, arbeidsfolk, forretningsfolk, kolleger, rivaler, håndverkere, kunstnere, stjerner, ikoner. Kvinner og menn som har skrevet, produsert, sunget, spilt og solgt sanger som har påvirket mennesker over hele verden.

Spennende lesning, med andre ord!

LES OGSÅ: Årets Roskilde-plakat offentliggjort.

I anledning den ferske boka har GAFFA fått forfatteren til å foreta et nytt dypdykk ned i historien. Denne gangen skal det handle om låter som først ble lansert som B-sider på singler, men senere ble større suksesser enn A-sidene – og hvordan det kan være vanskelig å forutse hva som blir en suksess.

Vi lar Audun fortelle litt om bakgrunnen for lista som presenteres her:

Allerede i 1908 lanserte Columbia de første to-sidige grammofonplatene, og dette viste seg å være en forretningsmessig genistrek: Nå kunne man selge to sanger for prisen av én. Da vinylplatene overtok, introduserte RCA Victor i februar 1949 45 rpm-plater på sju tommer, med plass til omtrent fire minutter med lyd på hver side.

Musikkindustrien brukte fra nå av LP-plater som format for klassisk musikk, etter hvert også for musikaler, filmmusikk og jazz. Sjutommers-plata, som ble kalt single var mindre, lettere og billigere, og ble formatet for popmusikk, fram til midten av 1960-tallet da albumet også ble rockens format. Singler hadde en A-side som skulle ha hit-potensial, og en B-side som en bonus.

LES OGSÅ: Tar pop på alvor mellom to permer.

Noen ganger ble B-sidene større hiter, og det var som regel fordi DJ-er og radiostasjoner likte disse bedre.

Patti Page – Tennessee Waltz (1950)

Patti Page sin innspilling Tennessee Waltz kom i 1950 som en B-side til julesangen Boogie Woogie Santa Claus. Julesangen ble en flopp, men Tennessee Waltz ble relansert som A-side, og lå som nr. 1 på amerikanske lister i 13 uker. Tennessee Waltz solgte over sju millioner plater og ble det tidlige 50-tallets mestselgende plate, og symboliserte et tidsskille siden det var en av de siste poplåtene som var en millionselger også i note-utgave. Den hevdes også å være den mest solgte singlen i Japan til langt utpå 1970-tallet.

Med Patti Pages trestemte harmonisering med seg selv ble plata dessuten en av de første som gjorde innspillingsteknikk med overdubbing kjent.

Bill Haley – Rock Around The Clock (1954)

Rock Around The Clock hadde «foxtrot» på labelen, men var en hyllest til den nye, ungdommelige musikken som stadig flere hadde begynt å kalle rock’n’roll. Sangen var en B-side på singlen Thirteen Women (And Only One Man In Town), en artig sang om de 14 overlevende etter en atombombe. Rock Around The Clock ble en suksess da den tilfeldigvis ble brukt i filmen «Blackboard Jungle».

I mai 1955 ble singlen relansert – nå som A-side – og 15 måneder etter innspillingen ble den en stor hit både i USA og i Europa. Plata ble den største suksessen i USA siden Tennessee Waltz, den første rock’n’roll-plata på Billboard og i en Hollywood-film, og den første millionselgende singlen i England. Bill Haley var på rett sted til rett tid med rett produsent, men 30-åringen var for gammel til å representere USAs tenåringer. Og låtskriveren som skrev Rock Around The Clock var over 60 – Max Freedman var født i 1893. Det var kanskje ikke så mye ungdomsopprør på 50-tallet som hva mange tror….

LES OGSÅ: Stort intervju med Priscilla Presley.

I 1956 ble sangen lansert enda en gang, og da i en film som het «Rock Around The Clock», som med sin tynne historie fungerte mest som reklame for Bill Haley og hans rock’n’roll. Det hjalp godt på populariteten at visninger ble fulgt av «opptøyer» i flere land (enten overdrevet eller iscenesatt av media) – også i Oslo.

Cliff Richard – Move It (1958)

Med Elvis Presleys enorme suksess i 1956 begynte platebransjen i mange land å lete etter sin egen, lokale Elvis. Slike kopier dukket snart opp i alt fra New Zealand eller Frankrike til Norge. 17-åringen Harry Rodger Webb var en dem som så Bill Haley på konsert i London i 1957. Året etter fikk han kontrakt med EMI, med navnet Cliff Richard. Move It ble spilt inn i juli 1958 i EMI studios i London, og var en av de første rock’n’roll-låter skrevet og innspilt utenfor USA. Det var B-siden til Schoolboy Crush, men ble snart relansert som A-side og ble nr. 2 på de britiske listene. Den startet en karriere som ga Cliff Richard nr.1-hiter i England de neste fem tiårene.

Hele det musikalske uttrykket var nokså polert; og selv om New Musical Express i 1958 kalte Cliff Richard en «vulgær hoftevrikker og ekkel ekshibisjonist». Ingen britiske musikere hadde forfedre og formødre som hadde spilt blues, gospel eller hillbilly. De hadde bare plater og radio å forholde seg til, og en og annen konsert med gjestende amerikanske artister. Musikken fra USA ble importert, adoptert og imitert.

Elton John – Your Song (1970)

Elton John hadde bakgrunn som studiomusiker og låtskriver for andre, før han prøvde seg som artist på egenhånd. Your Song var med på Elton Johns andre studioalbum, og ble gitt ut på single i USA i oktober 1970 som B-sida til Take Me To Your Pilot. B-sida ble så mye spilt på radio at den ble gjort om til A-side.

LES OGSÅ: Anmeldelse av Kylie Minogues nye album.

Sangen ble gjennombruddet for 70-tallets mest suksessrike soloartist både i USA og i England, målt i platesalg. Your Song er fortsatt en av de mest spilte låtene til Elton John.

Queen – We Will Rock You (1977)

We Will Rock You ble utgitt på albumet News Of The World, og var B-siden på singlen We Are The Champions. Begge låtene ble monsterhiter og arena-anthems. Mange radiostasjoner spilte dem etter hverandre, og Queen pleide alltid å spille låtene etter hverandre live.

Queen sitt Greatest Hits-album fra 1981 er i 2018 fortsatt det mest solgte album i Storbritannia gjennom tidene.

Har du tips om andre klassikere som først ble lansert som B-sider kan du gjerne legge igjen en kommentar under denne artikkelen.

LES OGSÅ: Pharrell tar med seg N.E.R.D til Norge.

Audun Moldes nye bok «POP – En Historie» er ute nå på Cappelen Damm. Til boka har han også laget en spilleliste for Tidal med til sammen 330 låter.

Sånn, da vet du hva du skal bruke resten av helgen til!