Mer enn en hemmelig hjemmekonsert

Arrangementet, som er et samarbeid mellom Amnesty International og Sofar Sounds, fant sted i 60 ulike land.

Onsdag fyltes stuer over hele verden med veldedighetskonserter. 300 til sammen – fem av dem i Oslo.

Konseptet Sofar Sounds baserer seg på å ta med artister inn i stuene til folk. Publikum får kun tilgang ved å sette seg på gjesteliste i god tid før de får vite hvem som spiller, og hvor det spilles.

LES OGSÅ: Global «hemmelig» suksess satser på Oslo.

20. september ble konsertene arrangert i solidaritet med verdens flyktninger, i et samarbeid mellom Amnesty International og Sofar Sounds. Konseptet har navnet «GIVE A HOME», og alle billettinntektene går uavkortet til Amnesty Internationals pågående flyktningkampanje.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Greni i en stue under arrangementet «GIVE A HOME». FOTO: Matilde Clemetsen.

Internasjonalt er navn som Ed Sheeran, The National, Jessie Ware, Gogol Bordello og Crystal Fighters booket inn til arrangementet, og i Norge spilte kjente artister som Mikhael Paskhalev, Anne Grete Preus, Comet Kid, deLillos og Greni, i tillegg til mer ukjente og helt nye artister.

Som det kurdisk-norske bandet Tempting Red, en trio bestående av syrere og nordmenn, som møttes på norskkurs og spiller kurdisk musikk og jazz. Sammen fylte de stuen med spennende blandinger av saksofon og oud, fortryllet publikum – tok dem med ut av stuen og til et helt annet sted.

Ønske om å gi noe

Siden alle konsertene foregår i noens stue, får man musikken og artistene tett på seg. Det er nettopp det som er poenget med Sofar Sounds. Det setter sterkere fokus på selve musikken som spilles. Resultatet er noe nært og vakkert, der artistene får rom til å definere stemningen.

LES OGSÅ: Legendariske garasjerockere søker konsert i Norge.

Konsertene onsdag kveld hadde også et større budskap: mennesker på flukt og åpenhet. Elvic (bildet øverst i saken) fortalte åpent på scenen — stuegulvet — om sin opplevelse av velkomst og åpenhet da han selv var ny i Norge, før han fikk alle i publikum til å synge og danse med. Det skulle ikke mer enn en åpen stue og noen fengende sanger til.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klondike på Sofar Sounds i går. FOTO: Matilde Clemetsen.

Klondike satte opp temperaturen i stuen ved å utlevere eksene sine i låtene, og samtidig skape en personlig, men likevel upbeat stemning. De har spilt på Sofar-arrangementer tidligere, og på onsdag fortalte de at det var en dobbel grunn for at de spilte denne kvelden:

— Vi føler at vi kan gi noe til de som kommer for å se på, og i tillegg kan vi gi noe til noen som ikke er her. Det blir en dobbel grunn til å spille her.

LES OGSÅ: Queens Of The Stone Age gjester NRK denne uka.

— De fleste musikere lever nok på det også. Følelsen av å gøre noe som er meningsfylt.

Paskalev balanserte fint mellom å spille fengende og tankevekkende sanger. Witness med sin «keep dancing» ble et høydepunkt, og fikk en dypere mening i lys av «GIVE A HOME»-tematikken. Artisten, som er god til å få med seg publikum, fortalte at det er godt å føle at han kan bidra.

— Man gjør mange ting for å bidra, som å være medlem i Amnesty. Men det er ikke mer enn å la et siffer gå ut av bankkontoen. Da er det deilig å gjøre noe som flere kan ta del i. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

Mikhael Paskalev. FOTO: Matilde Clemetsen.

Da Greni egentlig var ferdig, ble det spurt høyt om han ikke kunne ta en sang til.

— Ja! ropte publikum.

Og Greni spilte en siste sang på en noe ustemt mandolin, men som viste konsertkvelden i et nøtteskall: En god miks av artister som spiller med en nærhet og skjørhet på et stuegulv, der publikum blir bedt om å synge med, åpne hjemmene sine – og være en del av noe som oppleves større enn bare noens lille stue.