Hvorfor booke band som ikke har «et navn»?

Hvorfor booke band som ikke har «et navn»?

Mokri og Outer Limit Lotus (bildet) ble bekreftet til neste års by:Larm og Fjellparkfestivalen denne uka.

I den forbindelse har vi stilt arrangørene av sistnevnte festival, plateselskapet til de to bandene og bandene selv et spørsmål: Er det viktig at festivaler satser på alternativ musikk og mindre band og artister? Hvis ja: hvorfor?

Erik J. Egenes, som er presse- og markedsføringsansvarlig i Fjellparkfestivalen, mener at man fra et utviklingsståsted kan si følgende:

— Alle store band har vært små, og gjennom å spille på små klubber og festivaler har de fått bygge publikummet sitt, som så gjør at de store plateselskapene og festivalene omfavner dem.  

LES OGSÅ: Stort intervju med mannen bak årets kanskje sterkeste album.

— Men jeg synes også det har en egenverdi, for mye av den mest spennende musikken finner du nettopp blant nye band uten en stor fanskare. Det er i denne fasen mange musikere får lekt og og eksperimentert, der de finner sin særegne form, for det er ingen kommersielle bindinger som sier at man bør gjøre sånn og sånn, sier han – og fortsetter:

— Mindre band gir ofte bra konserter, bra musikalske opplevelser, mens mange store band først og fremst gir bra «show». Outer Limit Lotus og Mokri er begge gode eksempler på dette. De spiller klubbkonserter der de kan, jevnt og trutt, og begge har et utforskende sound som blander sammen mange impulser til noe eget.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Han forteller videre at det er mange arrangører som trekker fram at det er vanskelig å markedsføre band som ikke har «et navn» ute blant folk. Men «for å skape et navn må man tørre å booke framsynt og løfte fram de ukjente bra bandene», sier han.

LES OGSÅ: Karpe knekker billettsystemet.

— Alle kan ikke bare spise desserten når bandene først blir etablert. Noen har gjort innsatsen for å få dem dit, og det er ikke bare bandet selv. Det ser vi, for veldig mange bra band forblir ukjente. 

— Noen aktører booker vel «trygt»

Både Outer Limit Lotus og Mokri er blant de 26 utvalgte demoartistene som skal opptre på neste års by:Larm.

I tillegg er de altså booket til Fjellparkfestivalen, som ble startet for 36 år siden i Flekkefjord og som er Norges lengstlevende rockefestival.

Terje Ekrene Vik, som driver plateselskapet Sheep Chase Records (Mokri, Outer Limit Lotus, Dark Times, Årabrot), sier at festivalen er en aktør som åpner opp scenen for de mer alternative artistene, også utenfor artistenes eget miljø, og viser den alternative kvaliteten frem for et bredere publikum.

— Det er utrolig hyggelig at de samme artistene er booket til by:Larm også (og ikke minst viktig for dem!), men det er vel så viktig å få komme ut av bransjetryggheten i de store byene, og få vist seg frem i f.eks. Flekkefjord, sier han.

LES OGSÅ: Malcolm Young i AC/DC er død.

— Fjellpark tør å vise frem de alternative bidragene, og det med en tyngde og troverdighet som gjør folk nysgjerrige. Jeg synes nok at noen aktører booker vel «trygt», men det er jo artig at Norges lengstlevende rockefestival også er en av de som tør å gå ut av komfortsonen, sier han videre.

Artikkelen fortsetter under videoen.

— Det er mange underernærte avkroker som higer etter kvaliteter som beveger seg litt på sidelinja. At by:Larm i samme runde gjør samme valg som Fjellparkfestivalen for disse bandene leser jeg som en kvalitetsbekreftelse. Både på vegne av artistene jeg jobber med og Fjellparkfestivalen. Og ikke minst så tar jeg det som en bekreftelse på at det er behov for Sheep Chase her, og det gir meg en ekstra giv inn i det mest hektiske året så langt.

Ser en kjip tendens blant mange festivaler

Han forteller videre at Outer Limit Lotus allerede jobber hardt for å spre musikken sin utenom allfarvei, og han tror også at Mokri vil bli møtt med åpne armer av det samme publikummet. «To bunnsolide band som fortjener å få vist seg frem.»

Førstnevnte band mener denne typen bookinger er viktig for å unngå at festivalene blir for like.

— At festivaler som Fjellpark satser på smale band og artister er viktig for å unngå at alle mindre festivaler rundt i landet blir helt like, homogene og kjedelige, som ser ut til å være en kjip tendens blant mange av festivalene rundt omkring. Og så er det selvfølgelig fint at band som oss, som beveger seg ute i skyggene, blir tatt inn i varmen en gang iblant, sier Henrik Øiestad Myrvold i Outer Limit Lotus.

LES OGSÅ: — Slik lager vi by:Larm.

Mokris' Eirik Ørevik Aadland forteller at han har hatt noen av sine beste festivalopplevelser med band han ikke hadde hørt om på forhånd – og mener det er viktig at festivaler prøver å plukke opp nye og spennende artister.

— De fleste publikummere har lavere terskel for å sjekke ut nye ting på festival enn for å gå på en «vanlig» konsert med et ukjent band, så man skal ikke undervurdere sitt publikum og kjøre altfor seift.

Egenes mener også at det er noe publikum setter pris på, og han har en klar oppfordring til andre arrangører:

— Etter hver Fjellparkfestival kommer en hel drøss med publikummere og forteller oss, eller skriver i evalueringsskjemaet vi publiserer etter festivalen, at den beste musikkopplevelsen kom fra en liten artist de ikke kjente til i det hele tatt. Så arrangører: Det er bare å hoppe i det, bli med på moroa.


Nyheter, artikler og anmeldelser fra GAFFA