«In Rainbows» er 10 år i dag – derfor er utgivelsen så viktig

«In Rainbows» er 10 år i dag – derfor er utgivelsen så viktig

I dag er det ti år siden Radioheads ikoniske album In Rainbows kom ut. En utgivelse som skapte både inderlig begeistring og bekymrede ramaskrik verden over – helt atypisk kunne man nemlig bestemme selv hvor mye man ville betale for herligheten.

Thom Yorke og resten av hodene i Radiohead liker å gå egne veier. Etter fire år med venting på et nytt Radiohead-album, var det ekstra kjærkomment da Radiohead i 2007 slapp deres syvende studioalbum In Rainbows – og raskt gikk det, for allerede ti dager etter at albumet ble annonsert, lå det klart til å kunne lastes ned direkte og digitalt.

Gjennom bandets hjemmeside kunne man enten taste inn en valgfri pris eller laste den ned gratis. Dette var mulig fordi de akkurat hadde avsluttet kontrakten med plateselskapet EMI.

LES OGSÅ: «Bedre å være paranoid enn android».

Med den famøse og digitaliserte distribusjonen av albumet lyktes de med å være en rebelsk foregangsfigur for et oppsiktsvekkende og gjennomslagskraftig format. Radiohead fremsto som forløpere for CD-ens stupende salgstall og den økende interessen for streamingtjenester som eksempelvis Spotify (iTunes var allerede populært på utgivelsestidspunktet). En tjeneste, som de dog har vært veldig kritiske til, siden de mener at artister ikke får riktig betaling for musikkenen sin.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Coveret til Radiohead-albumet In Rainbows fra 2007. Sluppet for 10 år siden i dag.

Samtidig som at mange var begeistret for Radioheads oppgjør med de kommersielle normene, var det flere som pekte på at de muligens foregrep platebransjens død. Til NME sa Adam Benzine fra musikkindustri-nettsiden Music Week at Radioheads beslutning ville endre en masse i bransjen: «Albumet vil revolusjonere måten folk oppfatter musikk på. Det har allerede tvunget folk til å sette spørsmålstegn ved hvor mye musikk egentlig er verdt.»

Platebransjens Titanic?

Henrik Marstal, musiker, forfatter og ph.d. i musikkvitenskap sa følgende i en kommentar til GAFFA Danmark den gang: «Da jeg først hørte om lanseringen, tenkte jeg at dette føles som en av de viktigste enkeltstående begivenhetene i musikkindustrien siden internettets fremkomst. En slags platebransjens Titanic, men bare med enda færre redningsbåter».

LES OGSÅ: Metallica-trommis hyller norske nykommere.

Han fortsatte: «Milloner av lyttere og artister er nå blitt inspirert til å innse hvor tydelig et symbol CD-en har blitt på en foreldet teknologioppfattelse og en urimelig høy bytteverdi. Nå er det i kraft av en endret forbrukermentalitet og en teknologisk utvikling endelig blitt mulig for Radiohead å si fuck off til en platebransje, hvis dagsordener står i grell kontrast til den omstendighet at god musikk alltid vedrører og angår alle – og derfor ikke nødvendigvis trenger å ha en noen varekarakter.»

Artikkelen fortsetter under videoen.

Jesper Bay, som på daværende tidspunkt var markedsjef for den danske avdelingen av plateselskapenes bransjeorganisasjon IFPI, var ikke enig. Til GAFFA uttalte han:

«Det er jo ikke noe revolusjonerende i å forære musikk i et forsøk på å skape oppmerksomhet omkring en ny utgivelse og så selge musikken i form av CD-er eller andre assosierte produkter, som konsertbilletter og merchandise. Det har plateselskaper gjort i 100 år. Det er heller ikke noe nytt at et band velger å gi ut plate selv. Det har både små og store artister gjort siden 1960-tallet – enten fordi ingen ville gi ut musikken deres, eller fordi de kunne tjene mer penger på den måten.»

LES OGSÅ: Nå må bandet ta et vanskelig valg.

Henrik Marstal og Jesper Bay var også uenige om plateselskapenes fremtid, hvis alle gjorde som Radiohead.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Jesper Bay var mer optimistisk på platebransjens vegne:

«Jeg ser fortsatt mange muligheter for at plateselskaper kan spille en betydningsfull rolle på markedet, men vi skal naturligvis ha noe å tilby artistene, så 'gjør-det-selv' ikke blir en mer attraktiv løsning for dem. Det er allerede store forandringer på gang i mange selskaper, så de ytelser og samarbeidsformene som produsentene tilbyr artistene bedre matcher behovene.»

LES OGSÅ: Kastet ut fan på grunn av sexistiske tilrop. 

Her, 10 år etter, kan det konstateres at begge parter fikk rett. De store plateselskapene lever stadig og har det godt, men tjener primært penger på musikkstreaming. En del selskaper jobber også med musikkbooking. CD-salget har til gjengjeld vært i fritt fall, mens vinylsalget har opplevd en markant stigning, dog ikke nær så stort at det har kunnet oppveie det fallende CD-salget – man fikk for øvrig også en vinyl med hvis man kjøpte boksutgaven av Radioheads In Rainbows. Mange artister gir ut musikk selv, men flertallet av de store navnene er stadig tilknyttet et plateselskap, som hjelper med finansiering, promotering og markedsføring av musikken.

Skrev kontrakt med tradisjonelt selskap

For øvrig signerte Radiohead kort tid etter utgivelsen av In Rainbows en platekontrakt med et tradisjonelt selskap, XL Recordings, som har gitt ut alle bandets etterfølgende album på tradsjonelt vis.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Ifølge Wired Magazine betalte folk i gjennomsnitt seks dollar for den digitale utgaven av albumet.

I tillegg til at albumets lynhurtige distribusjon uten plateselskapsinnblanding og det faktum at man ikke behøvde å betale for noe skrev seg inn i musikkhistorien, så var In Rainbows også en musikalsk bedrift av dimensjoner.

LES OGSÅ: Selger Beck-plater signert av MC Hammer.

Med låter som Wierd Fishes/Arpeggi, House of Cards, Jigsaw Falling Into Place og Reckoner, er det en ikonisk plate, som stadig gir gjenlyd verden over. Hør noen av låtene over.


Nyheter, artikler og anmeldelser fra GAFFA