— Det var liksom bare jeg og en kompis som skjønte noe av rapping i Norge

— Det var liksom bare jeg og en kompis som skjønte noe av rapping i Norge

Klovner på jomfrutur i Norske Skoger – en suksesshistorie.

Klovner i kamp er veteraner i gamet og har spilt utallige konserter i løpet av sin karriere. Men de har aldri spilt på Norwegian Wood.

LES OGSÅ: «Etterlengtet klovnecomeback».

I årets helnorske lineup fikk de en velfortjent plass i programmet på fredagen på årets festival. Gutta slapp sin nye låt, Hollywood, samme dag og var derfor spesielt gira.

Ferske på festivalen

Aslak «Alis» Hartberg trekker frem Raga Rockers som spilte senere samme kveld, som en inspirasjonskilde for dem da de startet gruppa.

— Vi hadde jo ikke så mange andre hiphopere å se opp til, så det var liksom rockebandene fra den tida som inspirerte oss, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klovner i Kamp backstage på Norwegian Wood. Foto: Ellen Lund.

Gutta sier også at det er stas å få spille sammen med venner i Slekta og OnklP og føler at de er ordentlig hjemme når de spiller på scener som Frognerbadet. «Fingern» (Thomas Gullestad) kaller giggen for en «tøffel-gig», altså en gig hvor man bare kan rusle ned til Frognerparken (i tøfla) og spille. Han ser også på det helnorske programmet som en fin satsning.

— Med så mange bra band som det er i Norge i dag, så trenger man jo ikke noe hjelp fra utlandet, poengterer han.

På spørsmål om beste minne fra festivalen er Fingern kjapt ute med å svare David Bowie.

— Var du her da!?

— Nei, jeg så det på nettavisa.

Det bryter ut en kollektiv latter i gjengen. Etter hvert blir konserten med Supertramps Roger Hodgson trukket frem, noe Fingern bekrefter at han faktisk fikk med seg i egen person.

LES OGSÅ: MØ er klar for årets største gratiskonsert i Norge.

Selv om gutta kanskje ikke har vært så mye på Norwegian Wood, må de trekke frem sin egen festival som de arrangerte tidligere, kalt Norwegian Hood, når vi først er inne på temaet. Mens de allerede er på Norwegian Wood tenker de å få med seg Slekta som spiller etter dem, og selvfølgelig Raga Rockers.

— Jeg har aldri sett Raga live, sug litt på den, proklamerer Fingern.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto: Ellen Lund.

Bransjepionerer

Da Klovner i Kamp starta, var det fortsatt ikke mange i Norge som rappet på norsk. Det var få som så behovet for rap på norsk på den tiden, og spesielt musikkbransjen. Noen som fikk det til var allikevel Gatas Parlament og bare et par måneder etter den første giggen deres i 1993, starta Aslak Klovner i Kamp.

Dansken mimrer tilbake til en vinternatt i 1994 på Tåsen stasjon hvor Alis fortalte at han og Doktoren (Sveinung Eide) var i gang med en hiphopgruppe.

— Det var liksom bare jeg og en kompis som skjønte noe av rapping i Norge på den tida.

LES OGSÅ: Her er de nominerte til Spellemannprisen.

— Man følte seg liksom ikke bare aleine på Tåsen stasjon, man følte seg aleine i verden. Det var ingen i Norge som skjønte en dritt av det. Tagging var jævlig døvt, hiphop var det ingen som visste hva var, bortsett fra de 40 samma trynene som dukka opp på hver jævla konsert. Og det var nesten ingen jenter i miljøet, forteller Dansken om tida da han ble med i gruppa.

Gutta forteller at det de gjorde, som på den tiden ble ansett som «feil», er det som kjennetegner mye norsk hiphop i dag.

— Vi rappet på norsk, det var feil. Vi var med på Topp 20, det var feil. Vi hadde med musikere på låter, det var feil. Vi hadde refreng det gikk an å synge med på, det var feil. Vi hadde det gøy på scena, det var ikke bra! Og så ser du at de største actsa i dag, de rapper på norsk, de lager låter folk synger med på og de spiller ikke bare på Topp 20 – de fyller Oslo Spektrum tre ganger på rad. Verden har blitt bedre, konkluderer Dansken.

Gjenfunnet suksess

Denne pionervirksomheten som gruppa drev med gikk ikke opp for dem før i nyere tid. Det var ifølge Alis ikke før Dansken fikk stebarn som gikk på ungdomsskolen at det begynte å gå opp for dem at folk fortsatt hørte på musikken deres.

De fikk en smakebit på denne fornemmelsen under reunionkonserten på Roskilde i 2009, men først da de kjørte sin første konsert i Norge igjen i 2013, gikk det virkelig opp for dem hvor mye større Klovner var nå enn det hadde vært da de opprinnelig holdt på. Det som skulle være en konsert på Sentrum Scene ble fort til tre. Uten den oppturen ville kanskje ikke gruppa stått på scenen på Norwegian Wood i går.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klovner i Kamp på Norwegian Wood. Foto: Ellen Lund.

Spesielt overrasket blir gutta over å se at folk tatoverer tekstene deres på seg selv, og i en digresjon forteller Fingern om en artist han så som tilbød å tatovere folks navn på seg selv, som en del av en crowdfunding-kampanje for debutplata si. Jeg foreslår at de burde innføre tatoveringer som en del av merchtilbudet – og blir lovet 10% hvis det gjennomføres.

LES OGSÅ: «Stort vakrere blir det ikke».

Oppdagelsen av den nye generasjonen med fans og forståelsen av hvor mye musikken betød for dem, gjorde det skummelt å skulle gi ut ny musikk. Men mottagelsen av det nye materialet har vært utelukkende god, forteller Alis.

— Vi ga ut fire nye låter i fjor, og det var jo dritskummelt. Vi brukte jo to år på det, innrømmer han.

Fremdeles ydmyke

Selv om gutta har vært lenge i gamet og nå nyter godt av suksessen fra både gamle og nye låter, er de fremdeles ydmyke.

— Jeg skulle ønske jeg kunne si at det ble stappfullt der ute i dag, men innerst inne forventer jeg jo at det skal være stappfullt på Oslo Ess, og så går folk og kjøper ØL mens vi spiller, og så kommer de tilbake når Slekta går på. Men det kan jo hende at det er stappfullt når vi går på også, og da blir jo gleden så jævla mye større. Jeg blir like sjokkert hver gang vi går ut og det er stappfullt, forteller Dansken ydmykt.

Ydmykheten til side – Klovner leverte en forrykende konsert i går kveld. Når sant skal sies, kanskje dagens beste. Det var lite av ydmykheten som skinte gjennom til publikum, men nå vet vi hva de egentlig tenkte.

Vel blåst, gutter!


Nyheter, artikler og anmeldelser fra GAFFA