Kamasi Washington om drømmer, norske artister og jazz

Kamasi Washington om drømmer, norske artister og jazz

Kamasi Washington har fått mye omtale ettersom han er kjent for å stå på scenen med hip-hoppere så vel som jazzmusikere. Tidligere har han samarbeidet med store navn som Snoop Dogg, og er blant annet kjent for å ha vært komponist og arrangør på Kendrick Lamars jazzete album How To Pimp A Butterfly.

I tillegg har hans eget album The Epic blitt omtalt som et banebrytende mesterverk der jazz har blitt gjort lettere tilgjengelig for de som ikke nødvendigvis er så opptatt av jazz. Det er ingen tvil om at Kamasi Washington er en unik jazzmusiker som kan det å skape innovative lydbilder i jazzverdenen.

'The Epic'

Ditt nye album ble plassert på en 12. plass da GAFFA-redaksjonen plukket ut fjorårets beste album, så det er ingen tvil om at vi synes du er ekstremt epic! Men jeg lurer likevel på hvorfor du valgte å gi albumet tittelen 'The Epic'? Jeg har lest at dette kom fra en drøm du hadde?

— Ja, det stemmer! Jeg hadde jobbet med låta Change Of The Guard - første låta på albumet, og så begynte jeg å drømme om den. [...] Jeg startet deretter å jobbe de andre låtene inn i drømmene mine. Det endte opp med å bli en lang historie. Til slutt kalte jeg det 'The Epic' fordi det var nettopp som en historie, forklarer Kamasi.

Drømmen har han beskrevet i detalj i et portrettintervju med New York Times. Her kunne han blant annet røpe at han jobber med å lage den episke historien om til en novelle. 

Har du en favorittlåt fra ditt eget album?

— De er alle forskjellige. Det blir litt som å velge et favorittbarn, sier Kamasi lattermildt.

Om jazz, hip-hop og soul

Det gir mening. Men du har jo jobbet med Kendrick Lamars 'To Pimp A Butterfly'. Har du en favorittlåt fra det albumet?

— Jeg liker Mortal Man, sier Kamasi og tar en liten tenkepause før han konkluderer: — Ja, Mortal Man. Det er min favoritt.

Hvordan balanserer du forholdet ditt mellom jazz, hip-hop og soul?

— Det er jo ikke så separert som mange kanskje har inntrykk av. Merkelapper er merkelapper, men musikken er under samme tak og definitivt i familie.

Du har tidligere uttalt at da du første hørte John Coltrane som barn, så var det for omfattende for deg. Nå er han en av dine inspirasjonskilder. Hvordan vil du beskrive prosessen av å vokse inn i musikk?

— Jeg tror at for meg var det mer slik at jeg falt for andre musikere først, som ledet meg videre til nye musikere. Jeg var nødt til å arbeide meg opp til John Coltranes nivå fordi musikken hans er så kompleks. Faren min spilte Coltranes musikk for meg da jeg var yngre. På det tidspunktet var det for vanskelig for meg, men så ble jeg opptatt av musikere som Art Blakey som førte meg til Wayne Shorter som igjen førte meg videre til Miles Davies og Charlie Parker. Det tok litt tid før jeg kom meg til Coltrane, men da var reaksjonen min bare "wow, dette er jo det vakreste noensinne". Det var faktisk litt som å stirre på solen, sier Kamasi og ler.

På spørsmål om han har hørt om norske jazzmusikere må han tenke seg om. Det er ikke før det blir nevnt navn som Jan Garbarek, Arild Andersen, Mathias Eick og Bugge Wesseltoft at det ringer en bjelle hos den ettertraktede saksofonisten.

— Ahhhh, ja! Jeg vet jo om dem, jeg visste bare ikke at de var norske!

Vinyl eller høyoppløselig, digital lydfil?

— Vinyl. Med en digital fil er det selvsagt en stor fordel fordi man kan lytte til den hvor som helst, men hvis vi snakker om lytteropplevelse og man bare vil sitte ned og høre på musikk, foretrekker jeg alltid vinyl. 

Inntar Øyafestivalens siste dag

Så hvordan mener du fansen kan få den beste opplevelsen av musikken din? Med mindre de skal på konserten din i dag, da. Da er jo svaret enkelt!

— Jeg skulle akkurat til å si det, kom på konsert! Vinyl har definitivt den beste lyden, men som sagt er det jo en fantastisk fordel når det kommer til å lytte digitalt fordi man kan ta med musikken dit man vil.

Hva kan vi forvente av deg på scenen i dag? Blir det dansere og et 20-mannskor?

— Hahaha, jeg skulle ønske jeg kunne si ja til alt det - det hadde vært utrolig kult. Vi blir et åttemanns-band, men det er jo fordeler med det også. Når man er mange må alle skru ned litt slik at man fungerer best mulig sammen. Med færre musikere er det lettere for alle å skinne hver for seg. Musikken svinger seg dermed på en friere måte, forklarer Kamasi. 

Når man først begynner å sette seg inn i universet av kjente jazzmusikere forstår man plutselig at veldig mange av dem er i familie. Tror du det er vanskelig å oppnå suksess uten å være født inn i en familie med jazzmusikere?

— Jeg vil absolutt si at det er mulig å oppnå suksess uansett, men det er definitivt en fordel å være andregenerasjons-musiker. Båndet du får med musikk som et lite barn er et veldig dypt ett, så å få et forhold til musikk fra tidlig alder tror jeg er ekstremt viktig, sier Kamasi. 

Hvilken låt har den beste grooven i 2016?

Them Changes av Thundercat.

Kamasi Washington har selv arbeidet med Thundercat som opptrådde under Øya i går, og ryktene sier at Thundercat skal stå på scenen med Kamasi under hans konsert i dag.  

Kamasi Washington spiller klokken 16:45 i dag på Vindfruen.  


Nyheter, artikler og anmeldelser fra GAFFA