Cherrie: Sherihan

Cherrie
Sherihan
Konsert | 22.04.2016

Det første som slår en er stemmen. Den er nær ved å knekke under følelsenes tyngde. Så innser man hva Cherrie synger om. Gjenkjennelige bilder fremkalt i et nytt lys. Til slutt blir man igjen siden komposisjonene innimellom treffer den fullkomne balanse mellom rytme og melodi.

Globalt sett finnes det mange komponenter som setter albumet i r&b-sjangerens zeitgeist; Cherrie har lyttet til Bryson og Tory, og det høres iblant i melodiene. Samtidig skjer det mye spennende i svensk (såkalt) urban-musikk, men veldig få svenske artister viser til den samme kombinasjonen av høytpresterende talent og fengslende fortellerkunst. Lytteren serveres fortellinger som får en til å undre på om låtskribenten har tatt leksjoner hos mesteren i teknikken, og kameraten fra RMH, Erik Lundin.

Alt dette gjøres forsiktig og smakfullt. Der et par andre RMH-medlemmer bevisst hadde presset mot ømme punkter og anvendt gimmick om seksualitet og xenofobi som et redskap, uten å egentlig ha en opplysende kommentar om disse emnene, treffer vi Cherrie og hennes stiliserte tekst; det hun ser og det hun kjenner.

Lydlandskapet bak ordene er minimalistisk med tidvis geniale elementer. Dog blir produksjonen på refrengene såpass repeterende at man ofte lengter etter versene. Et utmerket eksempel er et utrolig vakker musikkstykke som heter Lämna Han som hadde vært fullendt om det ikke hadde vært for en litt foreldet chopped and screwed-effekt som legges på stemmen i refrenget.

Dette er tross alt en uforglemmelig og verdig introduksjon. Når Cherrie har funnet seg selv til fulle kommer hun til å bli umulig å unngå.