Honningbarna og Razika: Parkteatret, Oslo

Honningbarna og Razika, Parkteatret, Oslo

Anmeldt av Geir Magne Staurland | GAFFA

Hvem enn som sydde kombikonserten Razika + Honningbarna fortjener all honnør. Razika er først og fremst et liveband, det er selvfølgelig Honningbarna også. Razika er først ut. Og takk og lov til bergenserne, for de tre medbrakte blåserkarene som gjør det hele ytterst interessant. Det blir enda et hakk mer lettbeinte og sjarmerende driv. De sommerlige vibbene, med de banale bergenstekstene. Første Gangen Om Igjen og Vondt I Hjertet er popperi som med sin repetisjonskraft trepanerer seg i hodet. Det sitter, med attityde og solid rytmeseksjon.

De fire bandmedlemmene har spilt sammen siden de var 15 år gamle. For å mimres, spilles den eldgamle Eg Vetsje. Som unge jyplingers verk, imponerende nok, men Razika har vokst siden den gang. Dog er den også eldre Kommando en velvalgt, hektisk avslutning, en finfin pekepinn på det oppfølgende bandet.

Så følger Honningbarna opp, og det er nesten til å måpe av. Langflat, jeg legger meg, med hatten av. Se opp, og hedre! Proletariatets knyttneve treffer fra første stund det utsolgte Parkteatret i et galmannskaos, et ubetalelig moro. Alt, det hele, er elektrisk, når Honningbarna leverer sin kunst. Det nye albumet er skapt for anledningen. Prinser av Sarajevo og Opp De Nye Blanke er begge ustanselige.

Linjen mellom publikum og scenen er utvisket. Det er en eneste klasse, i et eneste stort kaos. Hvor godt kan man spille et riff med begge gitaristene vuggende og seilende på publikums hender? Honningbarna gir deg svaret under Yankeesane Kommer. Mens under gjennombruddslåten Borgerskapets Utakknemlige Sønner utfører en niendeklassing sin heller uvanlige arbeidsuke bak trommesettet.

The Clash får æren av å avslutte, når Honningbarna drar frem pønkklassikeren Police On My Back. Og når Christoffer Trædal slår om i solo er det et øyeblikk han vil ha vanskeligheter med å slå senere i livet.

Et ustoppelig vakkert opprør var hva et Parkteater fylt til randen fikk for pengene. Den ungdommelige tobandskombinasjonen bør forene mang en fan. Sagt må det også være, at det har gått år, og det kommer til gå mange flere år, før et liveband som Honningbarna gjenoppstår. Ta meg på ordet.