AURORA: Sentrum Scene, by:Larm

AURORA, Sentrum Scene, by:Larm

AURORA: Sentrum Scene, by:Larm

Anmeldt av Stine I. Eriksen | GAFFA

En liten silhuett. En krystallklar stemme. Litt dunkende bass og et hav av blåfarget røyk. Det er nesten litt sakral stemning i forkant av kveldens lille bit av en eventyrlig reise som startet for ganske nøyaktig et år siden.

Hun gjester by:Larm for andre året på rad, i fjor med etternavnet Aksnes, og den gang med et ganske ferskt band. Nå er AURORA i ferd med å utrette store ting – også internasjonalt. På fredag twitret Katy Perry om 'engelen' AURORA, en tweet som naturlig nok ikke gikk ubemerket hen. Tidligere i år ble hun den store snakkisen under den nederlandske bransjefestivalen Eurosonic. Verden er i ferd med å få øynene opp for det 18 år gamle unikumet. Og nei, unikum er ingen overdrivelse – det beviser hun nok en gang i kveld.

En fredagskveld under by:Larm betyr som oftest litt småprat i de bakerste rekkene under konsertene. Det er ikke(!) tilfellet når AURORA står på scenen - det er rett og slett knyst stille. Sett bort fra at publikum blir så ivrige at de ikke klarer vente til låtene er ferdige før applausen står i taket.

Hun er spesiell og særegen, herlig uanstrengt, og med en innlevelse og tilstedeværelse som viser dypt engasjement og ung iver. Og talent. Drøssevis av talent. 'Tusen tusen tusen tusen takk', kniser hun til publikum og setter verdensrekord i søt mellom låtene. Om hun virkelig er så nervøs i forkant av konserter som hun selv sier, er hun jammen også flink til å skjule det. Hun kunne ikke fremstått mer selvsikker under fremførelsen av låtene, mens hun gestikulerer med armene på helt særegent vis og treffer hver eneste tone som om det er verdens enkleste oppgave.

AURORA serverer oss noe estetisk vakkert og delikat, så vel som noe musikalsk minnerikt. Tretti minutter går unna altfor fort, men kan fort bli blant de minuttene publikum vil huske beste fra dette årets by:Larm-festival.

Og det beste av alt: reisen har så vidt begynt.