Møster: Rockefeller, by:Larm

Møster, Rockefeller, by:Larm

Møster: Rockefeller, by:Larm

Anmeldt av Geir Magne Staurland | GAFFA

Kjetil Møster er en sann traver rundt i overraskende mange hjørner av norsk musikkliv. Saksofonisten kan du spore opp i samarbeid med et spenn fra Store P, King Midas, Röyksopp og Sondre Lerche. Ikke minst kjenner vi han best som fast medlem av Datarock.

Nå står han med saksofonen og fronter sitt soloprosjekt, Møster. Med sitt andre album på markedet i høst, kalt Inner Earth, har han mottatt ros fra både portvokterne og det innvidde publikum. Det som den vanlige mann i gata ikke ville nølt med å kalle for meningsløs støy, er for andre et abstrakt, seigt, improvisert mesterstykke av frijazz-fiksfakseri og stemningssettende bassganger.

For oss oppmøtte var det mindre jazzete denne kvelden. I stedet fikk vi servert saksofon-spilte stoner-riff og ellers kraftig rockende vibber i særdeles høyt tempo. Om den irettesettende rytmespikringen ikke ble slått hardt og tydelig nok ned på plata, er den i alle fall det nå. Få eller ingen nordmann spiller trommer som Motorpsychos Kenneth Kapstad. Få eller ingen nordmann mestrer saksofonen som Kjetil Møster, ham selv.

Det er vanskelig å dele opptredenen opp i tydelige deler. Det føles som én lang, hektisk fremvisning i hvordan trollbinde publikum med lyd. Lyd som lar oss lete iherdig etter saksofonen, etter bassen, etter de høye frekvensene gitt av gitaren. Mens plata Inner Earth bygger opp til ett vulkanutbrudd, er dette et eneste langt hypnotisk vulkanutbrudd, der lavaen sakte følger røyken over vulkanens åpningskant.

Kjetil Møster, og resten av hans karer, er typer som er musikk. Det finnes neppe noen dyktigere musikere på by:Larm. Men vi kan jo selvsagt diskutere hvor stor underholdning det faktisk er for by:Larms publikum. Det er tross alt over hodet på oss, alle mann.