Ryan Adams
Prisoner

Fengslende fint oppbruddsalbum

CD / Pax Am Records
Utgivelse 17.02.2017
Martin Abelvik Walbø

Prisoner er intet mindre enn Ryan Adams' sekstende studioalbum. Det er hans første album med originalt materiale siden 2014-utgivelsen Ryan Adams, tett fulgt i 2015 av coveralbumet 1989 som tolket Taylor Swifts album med samme navn i sin helhet. I ettertid har Adams selv uttalt at han angrer på sistnevnte som et "litt for fritt sidesprang", så forventningene er store til hva den ekstremt produktive låtskriveren har gjort på skrivepulten de siste to årene.

Albumet er skrevet med utgangspunkt i Adams' nylige skilsmisse. Hjertesorg og melankoli er deler av følelsesspekteret han tidligere har vist seg svært dyktig til å formidle, og denne gangen er intet unntak. Stilmessig viser utgivelsen musikeren Ryan Adams i sitt ess, med en fot i Nashville, og den andre i god årgangsrock et sted mellom 70- og 80-tallet. Referansene er mange, fra Led Zeppelin (Do You Still Love Me) via The Replacements (Prisoner), til Bruce Springsteen (Outbound Train, Doomsday), og alt i mellom. Prisoner er altså en kompleks affære referansemessig, men helheten limes sammen av den røde tråden som er Adams distinkte etos.

Adams sekstende er stort sett et relativt rolig og behersket album som, sett bort ifra åpningssporet, har en tydelig overvekt av ballader. Det gjør forsåvidt ikke så mye, for låtene treffer en nerve som man gjerne tilbringer 40 minutter av dagen sin med når det er av såpass god kvalitet. Samlet sett er Prisoner et godt breakup-album som låter tidløst, til tross for sin referansetunge natur. Materialet føles til tider i overkant umiddelbart og intuitivt, som gir en følelse av at det kanskje kunne vært mer potensial å hente om man tok seg mer tid til enkelte av låtene. Dette er tross alt unntaksvis, for selv om Prisoner er en tematisk sår affære henter den mye av styrken sin i de positive øyeblikkene, som gjerne oppstår som et resultat av nettopp intuisjon og naivitet. Albumet har riktignok ikke de store pop-hitene, men er det egentlig det vi vil ha fra Ryan Adams?

Undertegnede ønska seg først og fremst et helhetlig album, og selv om dette kanskje ikke er Adams' sterkeste er det i alle fall mer enn godkjent. En god kur for nyknuste hjerter.

Fredag kveld kan du lese et stort intervju med Ryan Adams her på GAFFA.no.