Johan Heltne
Ett Ärr I Hjärnan

Alvoret i stemningene som utspiller seg

CD / Raffaella
Utgivelse 01.02.2017
Per Henrik Arnesen

Johan Heltne er et relativt ukjent og ubeskrevet navn her i landet. Men hjemme i Sverige har han skapt seg et navn. Både som artist og forfatter. Johan Heltne har gitt ut tre album tidligere. Og debuterte med boken 'Det Finns Ingenting Att Vara Rädd För' i 2014. Hans forrige album, Sara, kom i 2010 og nå er oppfølgeren, Ett Ärr I Hjärnan, ute. Og nettopp albumtittelen spiller på årsaken til at det har gått syv år siden forrige album. Han har vært gjennom en operasjon som skulle gjøre ham frisk fra epilepsi. Inngrepet var mislykket, men for alltid har han fått et arr i hjernen etter inngrepet.

Ett Ärr I Hjärnan består av 10 spor. Musikalsk sett er det lett drømmende popmusikk som flyter av sted ut av høytalerne. Soundet er veldig rent og det låter tidvis meget velprodusert. Her er det ingen gitarer som forstyrrer eller trommer som angriper. De glir i stedet rett inn og finner sin rette plass i det totale lydbildet. Her er det i stedet samklangen mellom alle instrumentene som skaper balanse i lydbildet.

Johan Heltne er ikke en artist som nødvendigvis skaper et musikalsk fyrverkeri. Her er det snakk om sfærisk popmusikk som svever av sted, som gir deg sjanse til å finne roen og komme i balanse med musikken. Vokalen er myk og dempet. Den ligger der som en naturlig del av lydbildet. Johan Heltne synger tilbakeholdent med ikke altfor stor variasjon i uttrykket.

Låtene på albumet er som en novellesamling, med historie på historie. Tekstene handler om savn og det å kjenne seg fri, til tross for alt som har skjedd tidligere. Personlige tekster som i åpningssporet Krister Holmströms Son, en historie om at han før bare var sin fars sønn. Man må høre etter for å få med seg fortellingene han beretter. Det er alvor i stemningene som utspinner seg.

Utgivelsen henter sin styrke i akkompagnementene med taktfast og subbende driv. Enkle beats som setter standard for melodien. Det musikalske landskapet har en viss spennvidde. Jonathan Harkers Horoskop har en lett, deilig beat som tripper av sted, mens det mørke dukker frem i 35 År Älska Mig!. Han har også tatt med et utdrag fra sin fars siste tale i menigheten, Kom Helig Ande, som fører nesten umerkelig over i avslutningen Trons Värld, albumet mest uptempo-låt.

Albumets største utfordring, og også svakhet, er at låtene har en tendens til å bli for rolige og slentrende. Det er lite som skiller melodiene fra hverandre og det blir litt uinteressant til tider. Musikken forsvinner ut av fokus og blir bare en kulisse i hverdagen. Noe som i grunn er lite rettferdig mot tekstene til Heltne, som absolutt fortjener en studie i seg selv.