En berlinsk helaften med politiske undertoner

Moderat, Sentrum Scene, Oslo

Anmeldt av Ine Julia Rojahn Schwebs | GAFFA

Sentrum Scene er smekkfullt av festglade mennesker når de berlinske elektronika-heltene inntar det mørklagte konsertlokalet. ’’Moderat is a very dark show. For everyone’s enjoyment please do not use any kind of flash or light for filming. Enjoy the show!’’ står skrevet hvitt på svart i lyset fra prosjektoren og stemningen er satt for en dyster, men energisk dansekveld. Moderat er som kjent samarbeidsprosjektet til Apparat (Sascha Ring) og Modeselektor (Gernot Bronsert og Sebastian Szary), og sammen har de presentert noe av det beste tysk elektronikamusikk har å by på til et vidt spekter av verdens klubbscener.

Sascha Rings klare og tilbakeholdne vokal mestrer å tilføre den ellers ganske tunge musikken et løft og simplistisk lyrikk publikum kan henge seg med på og avklarer det diffuse skillet mellom konsert og det som ofte kan forveksles med et DJ-sett. Når singelen Running fra årets album III kicker inn som andre låt, er det ingen tvil om at de tre Moderat-figurene har publikum med seg i en herlig mørk, dansbar og forventningsfull fest. Låta utvikler seg til et mektig dansehymne som trappes opp av lagvis oppbygning til klimaks før det munner ut i lekre, kjølige pianoakkorder på balladenivå.

Eating Hooks, også en av deres nyeste albums sterkeste låter, er nok et høydepunkt der et spektakulært lysshow kaster lasere designet som rutenett over både scenen og publikum. Det grafiske arbeidet som reflekteres av prosjektoren er også sentralt gjennom hele konserten, og infinity-symbolet danser over skjermen i det Eating Hooks glir silkemykt over i den litt eldre Rusty Nails fra deres første plate. Setningen ’’Hell Is Above’’ glimrer over skjermen bak musikerne mens en hvitkledd skikkelse til forveksling lik mannen med ljåen avbildes som et symbol på Gud og helvete.

Flørtingen med blasfemi stopper ikke her. Når den episke A New Error spilles med følelsesladd energi er skjermen dekket av hender som peker i alle retninger før de mot slutten adopterer den kjente håndposituren til da Vincis mesterverk ’’Adams skapelse’’. Moderat leverer et bokstavelig talt blendende show der tung bass løftes opp av lystigere synther, fengende akkordprogresjoner og Sascha Rings myke vokal. Resultatet er et dystopisk danseunivers der trioen tar med publikum på en særdeles oppløftende reise.

Det er ikke før i ekstranummeret at publikum endelig blir servert den etterlengtede låta Bad Kingdom som muligens er Moderats mest fengende låt hittil. Det later ikke til at det er en eneste publikummer som ikke synger med på refrenget, og Sascha Ring dytter mikrofonen i ansiktet på de ambisiøse sjelene som har troppet opp på første rad. ’’This is not what you wanted, not what you had in mind’’, gir gjenklang som en serenade i lokalet, og den magiske gjensidigheten som oppstår mellom band og publikum reflekteres gjennom utvilsom tilstedeværelse fra de omtrent 1.000 opptrådde vitnene.

Det grafiske arbeidet utviklet i samarbeid med det Berlin-baserte designkollektivet Pfadfinderei minner oss på at Moderat ikke bare er en elektronisk trio som har sjarmert store deler av verden med sitt karakteristiske, tyske musikkuttrykk, men en hel pakke. Grafikken som akkompagnerer Bad Kingdom symboliserer sammen med låtas lyrikk det komplekse maktsystemet som omringer oss og er umulig å komme utenom. I marxistisk stil skildres en manns brudd med det militære regimet han er født inn i kun for å oppdage at gresset sjeldent er grønnere på den andre siden.

I 2016 er det sjelden nok å bare servere god musikk for å lykkes musikalsk. Teknologi og inflasjon i resirkulerte tekstbudskap har gjort det nødvendig for de fleste musikere å stille med en hel pakke for å bemerkes i et hav av i utgangspunktet nevneverdig musikk. Moderat har hele pakka og leverer en berlinsk helaften der publikum blir dratt inn, får delta og etterpå sitter igjen med noe de ikke glemmer like fort som alt annet.